Fac parte dintr-o generație liberă. Până la vârsta pe care o am în acest moment, am reușit să călătoresc mai mult decât părinții mei în toată viața lor. Asta în mare parte datorită modului în care societatea, tehnologiile și, mai ales, mijloacele de transport au evoluat. E mult mai ușor să ajungi din punctul A în punctul B, e și mai ieftin, ba chiar nici de viză nu mai ai nevoie! Nu ai văzut încă o altă țară? Ce mai aștepți? Găsești bilete de avion low cost începând de la vreo 5 euro / sens. Trebuie doar să cauți!
Ți-e frică să zbori cu avionul? Și mie mi-a fost. Poate cu asta trebuia să încep. Așa că înainte de a vă spune care sunt avantajele călătoritului low cost, iată un rezumat al primului meu zbor cu avionul.
Eu și avioanele – de la panică la pasiune
Până la 26 de ani reușisem cu mare succes să evit urcarea în vreo monstruozitate de fier cu aripi (așa le vedeam eu pe-atunci). Apoi a venit vremea să încep un job nou în compania în care visasem dintotdeauna să lucrez. Toate bune și frumoase, însă încă din prima zi entuziasmul mi-a fost umbrit de o veste care ar fi trebuit să mă bucure: în două săptămâni plecam în Franța.
Am fost panicată… extrem de panicată. La ce imaginație am, vedeam doar avioane prăbușite, turbulențe groaznice, teroriști în avion și tot felul de alte scenarii demne de un film hollywoodian. Nici acum nu știu cum am reușit să mă urc în avion și să mă așez pe scaun. Am mimat siguranța de sine cu succes până în momentul decolării, apoi am simțit cum ceva mă împingea în scaun. „Până aici mi-a fost”, mi-am zis. Însă în momentul în care avionul s-a stabilizat, m-am liniștit. Nu era atât de rău până la urmă. Iar peisajul… peisajul făcea toți banii!
Tot drumul m-am uitat insistent pe geam. Abia acum realizez că l-am cam deranjat pe domnul care avea locul la fereastră, dar eram complet fascinată. Eram precum un copil într-un magazin cu bomboane!
De ce-ți povestesc toate astea? Vreau să înțelegi că orice început e greu. E normal să ai oarecare teamă, însă avionul e un mijloc de transport sigur, iar senzația e comparabilă cu cea pe care o ai atunci când călătorești cu mașina! (Doar că-i mult mai rapid să călătorești de la București la Paris pe calea aerului decât pe șosea). Dacă ai rău de mișcare, nu strică să ai puțin ghimbir confiat la tine! Și, evident, nu uita să fii atent la indicațiile însoțitorilor de zbor!
Revelația low cost
Tot cu ocazia primului meu zbor am avut o revelație. Puteam vedea lumea! Și pentru asta nu-mi trebuiau prea mulți bani. Să vă explic. În spatele meu, un cuplu vorbea cu entuziasm despre următoarea lor excursie. Prinseseră o ofertă extrem de bună cu niște bilete low cost către Barcelona. Mai auzisem de acest concept, dar evident că până atunci nu mă interesase prea tare.
Cum am ajuns la hotel, le-am cerut parola de wi-fi și-am început să mă documentez. Așa am aflat că-n cazul zborurilor low-cost nici nu mai trebuie să aștepți la infinit ca bagajul tău de cală să apară pe banda rulantă. Credeți-mă, e un maaaare chin. Un lingvist englez, nu-i mai țin minte numele, la a cărui conferință m-am uitat (de voie, de nevoie) în facultate a și inventat un cuvânt pentru asta: bagonize. Proveniența cuvântului e clară, zic eu: bag (geantă/bagaj) și agonize (a agoniza). Și, credeți-mă, se potrivește la fix!
Ei, cu zborurile low cost tot de ce ai nevoie e de un troler de mână de 55x40x20 pe care-l iei cu tine în avion. Pentru bagajele de cală, e posibil să plătești în plus în cazul unei astfel de curse, dar dacă știi să împachetezi un astfel de troler e suficient pentru un city-break. Astfel, nici nu trebuie să plătești cine știe cât pe un troler mare. Fără a căuta prea mult, vei găsi trolere ieftine și de calitate tocmai bune pentru bagajul de mână.
Avantaje și dezavantaje ale zborurilor low cost
Mi se pare că zborurile low cost au mai multe avantaje decât dezavantaje. De fapt, nici nu aș mai ține cont de cele câteva lucruri mai neplăcute ținând cont de beneficii. Pentru a vă demonstra asta, am creat tabelul comparativ de mai jos.
Avantaje | Dezavantaje |
---|---|
1. Prețul – cel puțin pentru mine acesta e cel mai mare câștig. Prefer să investesc banii rămași în alte călătorii. | 1. Trebuie să plătești pentru servicii extra: bagaj de cală, catering… Dar aici totul ține de organizare, poate nici nu ai nevoie de ele. |
2. Te poți bucura de curse fără escală către orașe mai mici unde companiile de linie nu au zboruri directe, de exemplu Malaga. | 2. Adesea aceste zboruri aterizează pe aeroporturi ceva mai îndepărtate de oraș, în special în cazul orașelor mari. |
3. În aeroporturile mici te poți deplasa mai ușor. Asta o poate confirma oricine care a fost și pe Charles de Gaulle, și pe Beauvais! | 3. Ofertele sunt limitate. Dacă nu ești pe fază, poți rata o ofertă destul de frumușică. Eu am pățit asta cu o ofertă pentru Roma. |
4. Nu e neapărat nevoie să îți cumperi biletul dus-întors de la aceiași companie. Poți folosi două companii diferite pentru a-ți optimiza costurile. | 4. În cursele low cost stai ceva mai înghesuit deoarece (în cele mai multe cazuri) s-a micșorat spațiul dintre locuri pentru a introduce un număr suplimentar de scaune. |
Așa cum am spus, nu văd mari dezavantaje. Cel puțin pentru mine e mult mai important să văd lumea. Totul ține de organizare! Călătoritul e una din marile plăceri ale vieții și uneori mă întreb cum de nu e un drept garantat prin constituție!
Câteva sfaturi extra pentru călătoritul cu avionul
Practic, de când au apărut cursele low cost porțile lumii ni s-au deschis mult mai larg decât erau înainte. Datorită boom-ului turistic din ultimii ani, chiar și companiile de linie au început să își ajusteze prețurile pentru a face față competiției acerbe.
Trebuie doar să renunți la temeri inutile și să-ți cumperi bilete spre… oriunde vreți voi! Roma, Istanbul, Barcelona, Porto…. toată lumea! Acum e posibil.
Profită de check-in-ul online și economisește astfel din timpul petrecut în aeroport. Ai grijă, totuși, să ajungi la timp pentru a putea trece prin toate filtrele, adică cu vreo 2 ore înainte. Ah, și mare grijă la hainele și pantofii cu inserții metalice atunci când treceți prin detector! Mai bine îți alegi altă „ținută de aeroport”.
Și încă ceva: nu trebuie să te temi de bagajele de mână. Trebuie doar să știi să împachetezi inteligent. Ce e ăla împachetat inteligent? Eh, am pregătit un infografic care cred eu că va fi mult mai ușor de reținut decât un simplu text.
Tu ce părere ai despre zborurile low cost? Dar despre bagajele de mână? Și încă ceva: dacă ar fi să pleci undeva în acest moment, care ar fi destinația ta?
Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2019.
16 Comments
Pentru city break un rucsac mic ajunge. Principalul punct pe agenda este vizitarea orasului. La un zbor de circa doua ore nici nu iti trebuie catering. Un ceai, o apa ajung. Cat despre cizmele cu insertii metalice, eu am din astea – le dati jos,le puneti pe banda cu celelalte lucruri si va puneti sosoni din aceia de unica folosinta, dupa ce treceti le incaltati la loc. 🙂 M-au descaltat si la Vatican si mi-au scanat ciorapii. Lol.
Ai mare dreptate. Nu ai nevoie de mai mult!
P.S. Tare faza cu Vaticanul.
Primul zbor cu avionul!? A fost cam demult! Am avut emoții până am decolat, apoi nu am avut vreme de emoții. Un lucru trebuie să spun însă: nici un zbor nu seamănă cu altul, chiar dacă folosești aceeași companie sau același aeroport! Vă spune un om care a călătorit cu avioane mari, transcontinentale sau „lung- curier”. Întotdeauna ai o surpriză! Nu am avut niciodată probleme cu bagajul. Și în avioanele transoceanice spatiul este destul de redus. Scaunele sunt 2- 4- 2 pe rând. Dar nu asta este cea mai mare neplăcere, ci timpul îndelungat al călătoriei: cam 14 ore. Dar totuși sunt net superioare celor low-cost!
Ai scris frumos despre aceste zboruri, dar le prefer pe cele ” lung- curier”!
Tu oricum ești expertă în zboruri. Eu nu am avut încă zboruri atât de lungi.
Tot prin prisma jobului am acumulat vreo 280 de zboruri cu avionul și vreo 42 cu elicopterul. La primul zbor cu avionul nu prea am avut emoții, dar la elicopter… cam da. E o senzație total diferită… și pot spune că o recomand. Adrenalină curată.
Nu am zburat niciodată cu elicopterul, dar chiar aș încerca 🙂
Chestia cu Ghimbirul nu o știam 🙏
Super articolul Diana, sfaturi utile și experiențe interesante. De învățătura, mai ales la faza cu bagajul.
Zbor și eu mai mereu cu low-cost, probabil pentru ca o fac des. Îmi place sa zbor cu avionul, este divers. Niciodată nu mi-a fost frica. Prima data am zburat la 15 ani, o experiența de neuitat❤️
Da, și chiar funcționează de minune 🙂 Mă bucur că ai găsit articolul de folos 🙂
Foarte fain articolut tau. Si eu sunt de parere ca low-cost este big win. Pana la urma intr-o vacanta nu ai nevoie de foarte multe bagaje. Acum ca am descoperit si Travelkit e si mai usor sa impachetezi bagajul potrivit.
Daaa, chiar e ușor să împachetezi cu Travelkit 🙂
Și zborul cu avionul este mult mai sigur decât cel cu mașina ! Primul meu zbor a fost cu low cost și aveam impresia că simt fiecare adiere de vânt :)) Glumeam că este un avion zburător. Însă este adevărat că putem călători cam oriunde în lume cu un low cost. La traseul pe care îl fac eu din Franța este mai convenabil să iau un zbor normal, deoarece am o escală și prefer să fac 5 ore și să plătesc cu 50 euro în plus decât să adaug alte 6 ore de tren și oboseală pentru a lua un low cost direct.
Așa este, e mult mai sigur, nu doar mai rapid. Dar da, depinde și de traseu atunci când alegi o cursă low cost. Uneori e mai avantajos, alteori mai puțin 🙂
Si eu consider ca sunt mai multe avantaje la low cost. Pretul biletelor este cel mai important.
Da, iar cu banii economisiți poți face altceva. Poți merge într-un loc unde altfel nu ai fi putut merge căci intrarea era mai scumpă sau poți pune banii deoparte pentru următoarea călătorie.