The Talks: Școlile ucid creativitatea?

școlile ucid creativitatea
sursa foto: canva.com

TED-ul de vinerea aceasta are la bază o întrebare simplă: școlile ucid creativitatea? Dar înainte de a începe discuția, să vă spun două povestioare din era mini-eu.

Am fost copilul cântecelelor inventate. Aveam sute de cântecele proprii în repertoriu. Astfel că la prima oră de muzică din viața mea, când învățătoarea ne-a rugat să cântăm un cântec, am decis să nu cânt la fel ca toți colegii mei În pădurea cu alune sau Steaua sus răsare. Am cântat ce mi-a venit pe loc, despre cum am încheiat grădinița. Ce-a zis învățătoarea? Păi cred că ar fi preferat să cânt În pădurea cu alune, căci mi-a spus (prea puțin încântată) că nu mai auzise acel cântec…

A doua întâmplare este tot din clasa întâi. Realizasem că eu și învățătoarea nu eram pe aceeași lungime de undă. Așa că în clipa în care ne-a întrebat ce vrem să fim când vom fi mari, am dat un alt răspuns față de ceea ce visasem eu toată copilăria mea (adică să fiu domnișoară și să port tocuri). I-am zis că vreau să fiu artist. Ghiciți care a fost răspunsul ei? Evident, că asta nu e ceva pe care să pot conta în viitor, că-mi trebuie o meserie de bază.

Evident, la aceste două povestioare, s-ar putea adăuga și comentariile literare. Din fericire, în gimnaziu și în liceu am avut profesori mai deschiși la minte decât învățătoarea din clasa întâi (Doamne, ce bine că a fost doar un an) care-mi reteza avântul creativ. Mi-am făcut singură comentariile. Învățasem foarte bine teoria și combinam ceea ce ni se preda la clasă, cu ce mai citeam prin cărți și idei proprii. Am fost norocoasă, dar am auzit povești care m-au îngrozit. În fine, nu ăsta e scopul discuției de azi…

Deci… școlile ucid creativitatea?

Ceea ce m-a făcut să rememorez aceste lucruri este un discurs TED din 2006 susținut de Sir Ken Robinson în care el discută fix acest subiect.

Traducerea aici

Pe lângă povestioarele amuzante despre fiul său, alți copii și Shakespeare (chiar așa, cum o fi fost ca elev?), Robinson reliefează câteva lucruri importante în discursul său. Unul dintre ele e că sistemul școlar s-a dezvoltat pe fondul industrializării. Astfel că întotdeauna accentul a fost pus pe materiile practice, cele care sunt folositoare în momentul în care te angajezi. Celelalte materii au devenit stigmatizate – și așa revin la răspunsul învățătoarei mele…

Oricum ar fi nu mai putem continua așa. E o inflație de diplome, după cum spune Sir Ken Robinson mai spre final. Trebuie să revizuim modul în care sunt privite inteligența, creativitatea și, aș spune eu, spontaneitatea.

Voi ce credeți: școlile ucid creativitatea?

Ori poate vrei să te abonezi prin mail pentru a fi la curent cu noutățile de aici

Alătură-te celorlalți 3.746 de abonați

%d blogeri au apreciat: