11 reguli de scriere

Reading Time: 5 minutes
11 reguli de scriere pentru toți

Scriu de când îmi pot eu aminti. Mai pe ascuns sau mai în văzul lumii. Nu mă cred vreun expert în domeniu, dar am mai învățat o chestie-două de-a lungul timpului. Și, cum sunt darnică (și modestă 😀 ) din fire, am tot scris despre teoria scrisului (dacă îi pot spune așa). Însă s-a strâns destul material mi-am zis că nu ar strica să fac o compilație a tot ce am scris eu până acum pe acest subiect. Astfel că mi-am luat toate articolele vechi, le-am recitit, mi-am notat ideile și apoi am început să schițez ideile. Am ajuns astfel la 11 reguli de scriere care sunt absolut sigură că vor fi utile oricui.

[toc]

Reguli legate de spațiul unde scrii

Regula 1: Găsește spațiul ideal pentru scris

Unii au nevoie de liniște și ordine perfectă. Alții preferă să lucreze în propria dezordine organizată. Unii scriu în cafenele… Spațiul ideal pentru scris e dictat de stilul de viață al fiecăruia. Important e să ne simțim în largul nostru.

Eu, de exemplu, pot scrie doar în liniște deplină. Fără muzică de relaxare, fără… nimic. La cel mai mic sunet mi se rupe firul.

despre mine
sursa foto: unsplash.com

Regula 2: Atenție la barierele de ascultare, mai ales la cele interioare

Cred că cea mai interesantă idee cu care am rămas din cartea Powered by Storytelling e legată de eliminarea barierelor de ascultare. Mă refer aici atât la cele exterioare, cum ar fi vecinul de etajul al doilea care cântă în duș, dar mai ales la cele interioare, psihologice, fizice și relaționale. Trebuie să poți, în primul rând, să te asculți pe tine pentru a le transmite mesajul tău celorlalți.

Odată rezolvate aceste două aspecte putem trece la adevăratul croșetat al cuvintelor într-o poveste sau într-un articol.

Spune o poveste

Vrei ca mesajul tău să nu se stingă? Atunci spune o poveste. „Mâna întinsă care nu spune o poveste nu primește pomană” – o spune personajul lui Gheorghe Dinică din Filantropica, dar e și mesajul care se subînțelege din cartea Winning the StoryWars (Războiul Poveștilor) a lui Jonah Sachs. Indiferent de mesajul pe care vrei să îl transmiți, o poveste bună e cheia succesului. Aici ar fi multe de spus, dar înainte să-ți spun ce reguli de scriere am început să aplic cu consecvență din cartea lui Sachs, te invit să descoperi mai multe despre știința storytelling-ului.

Reguli de scriere deprinse din Winning the Story Wars

Regula 3: Structura… ai grijă la structură

Structura contează. Am știut asta dintotdeauna. Unii au spus că spun bălării, ce noi mai suntem în școala generală să facem compuneri (pe bune, am primit replica asta pe când mă ocupam de PR la GoodRead sau Booknation – cum se numește acum). Adevărul e că fără structură un articol / o carte / o postare mai lungă pe social media pare un soi de puzzle dezasamblat.

Acest lucru îl susține chiar și Jonah Sachs – un reputat marketer, storyteller și autor. Astfel că nu scriu bălării. Deci, cum spunea profa de română: introducere, cuprins, încheiere – musai sau, în cazul poveștilor, expozițiune, intrigă, desfășurarea acțiunii, punct culminant și deznodământ. Cum am scris mai sus, poveștile sunt cele care prind, așa că să ținem cont de acestea ultimele.

Regula 4: Pentru a-ți asigura succesul, atunci când scrii ai grijă la acești trei factori

  1. Fii interesant
  2. Spune adevărul
  3. Trăiește adevărul

Sună simplu și în același timp complicat, nu? Ei bine… da. Pentru a fi interesant poți căuta senzaționalul, subiectele de interes, dar ai grijă să nu distorsionezi adevărul căci astfel ajungi să îngroși liniile celor ce scriu fake news ce vin la pachet cu titluri clickbait.

Și mai simplu spus, primul pas aici e să-ți dezvolți un stil propriu. Iar dacă nu știi de unde să începi, îți recomand să vizitezi blogul Danei unde vei găsi un articol mult mai amplu despre stilul de scris.

reguli de scriere - stilul de scris
sursa foto: Facebook Writers Write

Odată găsit stilul, scrie, dar… ține minte ce am scris mai sus – scrie doar adevărul și numai adevărul. Cititorii vor veni, poate mai greu la început, dar vor veni.

… Și alte câteva reguli de scriere

Am vorbit despre mediul în care scriem, despre stil și structură, iar acum trecem la alte reguli de scriere, poate ceva mai concrete. Dacă nu ți-ai scos până acum un carnețel și-un pix, asigură-te că acum faci asta… sau mai bine salvează acest link la favorite 😀

Regula 5: Claritate

Evită ambiguitatea și beția de cuvinte. Cum am spus și când am scris prima dată despre regulile scrisului: excesul de zel dăunează! Sau, și mai clar, ai grijă să nu bați câmpii! (Poate nu ar strica să ții cont și de regulile lui Flesch despre care tot Dana a scris mai pe larg.)

Regula 6: Scurt și la obiect, dar la obiect

Nimeni nu are timp de pierdut. Ai grijă, totuși, să nu scrii telegrafic.

Regula 7: Respectă scopul comunicării

Imaginează-ți următoarea situație: scrii despre o campanie faină pe care vrei să o promovezi, dar brusc îi introduci și pe Vulpița și Viorel sau pe Bookster și editurile sau ce subiect o mai fi la modă și renunți la ceea ce voiai să spui inițial, exprimându-ți, în schimb, consternarea legată de unul dintre aceste subiecte sau, mă rog, ce o mai fi la modă. Știi că aceste subiecte atrag cititorii precum mierea atrage musca, dar cu siguranță ei nu vor reține mesajul tău inițial vor fi concentrați pe subiectul mai spumos. Altfel spus, dacă Vulpița nu are ce căuta în mesajul tău, nu o lăsa să-și bage coada că-ți fură lumina reflectorului 😀

Regula 8: Fiecare cuvânt și semn de punctuație la locul lui

Serios acum, cred că cu toții știm diferența dintre:

Să mâncăm, copii!

și

Să mâncăm copii!

Nu sunt prima care spune că virgula salvează vieți și nici ultima!

sursa: 9gag.com

Regula 9: Less is more

Eleganța înseamnă simplitate. Pe lângă ambiguitate, despre care am scris deja la punctul 5, evită și floricelele stilistice folosite în exces, exprimările bombastice (mai ales atunci când scrii un advertorial – cam riști să îți pierzi credibilitatea) și orice intră la categoria prețiozitate inutilă.

Regula 10: Implică-ți cititorii

Dacă scrii un articol, poți face asta ușor adresându-te direct fie prin „tu”, fie prin „voi”, „noi”. Fă-i să simtă că scrii pentru ei. Dacă scrii un text pur literar, îți poți implica cititorii prin modul în care expui acțiunea, sentimentele – aici îți trebuie ceva mai mult exercițiu.

Regula 11: Recitește, reformulează și apoi apasă publish

Sigur scapă ceva. Mie mi se întâmplă mereu, chiar și după ce recitesc, reformulez și apăs publish. Nu sunt deloc perfectă, dar încerc pe cât posibil să îndrept asta.

Dacă vrei să știi ceva mai mult decât niște reguli de scriere

Am terminat cu cele 11 reguli, dar înainte de a pune punctul final, vreau să-ți mai fac următoarele recomandări (ai grijă să dai și click pe ele dacă vrei să afli mai multe):

  • Nu uita de SEO
  • Adaugă imagini în articolul tău: fie imagini royalty free, fotografii personale sau, fii creativ, folosește Canva.

Sper ca toate aceste informații să-ți fie de folos. De asemenea, dacă mai ai și alte sfaturi, nu ezita să le împărtășești într-un comentariu la acest articol.

Sharing is caring:

Ori poate vrei să fii la curent cu tot ce scriu?

Introdu adresa de mail în căsuța de mai jos și te anunț de fiecare dată când public!

 

Loading
%d blogeri au apreciat: