
Pe Marciana Slavu, Marci pe scurt, am descoperit-o în grupul Business Mom. Este o antreprenoare din Sibiu cu o viziune interesantă și un business pe măsură numit Bună stare și mâncare. Însă mai multe veți descoperi din interviul pe care i l-am luat recent
De vorbă cu Marciana Slavu
Bună! Mulțumesc tare mult că ți-ai rupt puțin timp pentru a răspunde câtorva întrebări. Evident, prima întrebare e: cine ești tu?
Mulțumesc pentru invitație! Sunt Marciana, am 44 ani și sunt fericită mămică a unui băiat de 10 ani care mi-a schimbat la 180 grade viața de când a venit pe lume. De profesie sunt economist, cu expertiză în domeniul contabil și cu o experiență de 16 ani în diverse multinaționale din orașul Sibiu și împrejurimi.
Dar despre afacerea ta, Bună stare și mâncare, ce ne poți spune?
Afacerea am pornit-o la recomandarea colegilor de serviciu care au observat că atât eu cât și ei aveam mai multă energie și poftă de îndeplinit sarcini de serviciu după ce, la prânzul de la birou, consumăm cu toții meniuri fără proteine animale și fără alți compuși chimici din meniurile semipreparate.
Astfel că am început să le pregătesc eu asemenea meniuri care erau consumate cu plăcere de majoritatea colegilor. Chiar și la aniversări în cadrul firmei (este vorba despre ultimul job ca și șef contabil) se preferau dulciuri care nu aveau coloranți, conservanți sau alte asemenea ingrediente, așa că eu pregăteam deserturi fără foc (raw –vegane) din nuc, fructe proaspete și fructe uscate, pe care apoi le savurăm cu toții împreună la birou.
Băiatul meu, Cezar, de asemenea era foarte încântat de aceste prăjituri și torturi, soțul la fel, astfel că am început să mă specializez tot mai mult și să caut noi rețete de fiecare dată sau să le îmbunătățesc pe cele deja folosite.
Care e povestea ei?
În anul 2015 am ales să pornesc pe drumul antreprenoriatului, pentru a împărtăși cu cât mai multe persoane aceste preparate . Așa s-a născut Bună stare și mâncare, serviciu de livrare meniuri vegane. La început am livrat doar felul principal, apoi s-au adăugat deserturile și bineînțeles supele crema și ciorbele de legume, exclusiv pe baza de legume, verdețuri și condimente cât mai naturale.
Au fost și momente dificile? Ce te-a motivat să mergi mai departe?
Un moment foarte dificil a fost când am decis să împart acționariatul cu o nouă colegă de breaslă, când eu deja făceam planuri de extindere și doream că cineva să îmi fie alături cu același statut (nu doar că și angajat), însă nu s-a concretizat nimic deoarece aveam viziuni diferite, precum și motivații diferite.
Găsirea unui asociat (cel puțin în cazul meu) se dovedește a fi la fel cu alegerea partenerului de căsnicie: trebuie bine ales, dacă vrei să fie de cursa lungă, să îți dai seama de avantajele și dezavantajele pe care le aduce în relația de afaceri și bineînțeles să le pui în balanță pentru a avea o imagine exactă a întregului.
Nici în ziua de azi nu am renunțat la idee, poate după această perioada dificilă pe care o parcurgem cu toții, voi putea găsi un antreprenor dispus să fuzionăm sau să ne asociem. Sunt de principiul: unde sunt 2 puterea crește, chiar și în business.
De fiecare dată, în acest business, m-a motivat prezența clienților fideli pe care îi servesc încă de la începutul afacerii. Motivația vine, de asemenea și din faptul că ador să combin și să găsesc tot timpul noi combinații de ingrediente care să ofere un plus de energie și bună dispoziție de fiecare dată. Am pornit cu scopul de a ajunge la cât mai multe persoane, din medii diferite, de diverse vârste, care să guste meniurile noastre și să concluzioneze că este minunat că, măcar 1 dată pe săptămâna, se fie consumate meniuri din gama noastră, pline de culoare și arome date de condimente naturale.
Te-ai vedea făcând altceva?
Deocamdată nu mă văd făcând altceva, ci doar activități legate strict de business și de extinderea lui. Un ebook de rețete ( avem peste 350 rețete pe care le folosim) este așteptat de mulți dintre cei cu care am interacționat. Ne gândim și la diverse activități pe care să le organizăm cu cei de vârstă școlară 7- 12 ani, în vederea unei rearanjări a stilului lor alimentar.

Ce înseamnă pentru tine „soul food”?
Motto-ul nostru, prezent și pe articolele publicitare este: Savurați în tihna! Sunt CUVINTE pline de semnificație, care ne îndeamnă, atât pe noi, cei din echipă, cât și pe consumatorii clienți, să celebrăm momentele când servim meniurile, să ne bucurăm de fiecare înghițitură și textura a preparatului, să încercăm să nu luăm masă în fața PC-ului, tabletei, telefonului, televizorului astfel că această activitate (masă) să fie remarcată de creier, pentru a nu îi da posibilitatea că în scurt timp după masă, să ne strecoare ideea că nu ne-am săturat, nu am mâncat destul, căci de fapt noi, în grabă, am uitat să ne savurăm mâncarea. Deci soul food ar fi o astfel de masă, savurată în tihna, cu toată plăcerea degustării.
Crezi că mâncarea ne aduce mai aproape unii de alții?
Mâncarea ar trebui să ne aducă împreună, cu zâmbetele întregirii familiei, însă de multe ori, în ritmul alert al zilelor noastre, observ că doar în weekend-uri se mai poate lua masă împreună cu cei dragi. Aici mi-ai ridicat o altă minge la fileu, în sensul că nu sunt de acord cu business lunch-urile, din motivele enumerate la a șasea întrebare.
Momentele dinaintea mesei, Masă propriu-zisă și meniurile consumate nu ar trebui să fie prilej de discuții importante, de negocieri, de dezbătut probleme arzătoare. Putem să lăsăm aceste relații de afaceri să se desfășoare după Savurarea în tihna a mâncării.
Ce crezi: orice femeie trebuie să știe să gătească bine? Sau în ziua de azi nu mai e nevoie?
Orice femeie care se respectă și își respectă familia ar trebui să știe să gătească câteva feluri preferate de ea și de familia proprie, eventual de cercul de prieteni, dacă este cazul unor aniversări în cadru mai restrâns.
Se spune că dragostea unui bărbat trece și prin stomac, așa încât, dacă femeia de lângă el nu are măcar drag de a găti, ar fi de preferat să aibă câteva cunoștințe minime de educație alimentară, de combinații optime între ingrediente, pentru a-și menține partenerul și implicit familia, copiii, sănătoși, energici, cu greutate adecvată în orice etapă a vieții.
După tine, care sunt cele mai mari provocări ale unei femei antreprenor în România zilelor noastre?
În România încercăm să ne aliniem la structurile antreprenoriale feminine din Europa. Statutul femeii antreprenor este sprijinit prin diverse împrumuturi , granturi, școli de business, cluburi de Business Woman, însă pentru femeia din România care dorește să plece pe drumul antreprenoriatului ar trebui create, în sistem de stat sau privat, mai multe unități medicale și de învățământ în apropierea zonelor industriale și de birouri, pentru a facilita accesul copiilor acestora în cât mai scurt timp, fără a mai fi o problema de timp pierdut în trafic cu deplasările între grădinițe, școli, dispensare, spitale.
Consider că mai întâi de toate, o femeie este împlinită când are o familie și copii, iar dacă această este susținută de comunitate și pe calea antreprenoriatului, va reuși să dea 90- 100% din capacitatea să de creație, de conducere, de analiză, de inovație.
Cât de important e să faci ceea ce îți place cu adevărat?
Din punctul meu de vedere este minunat să ajungi să faci ce îți place și această activitate să îți asigure și un venit financiar. Mulți ani de-a rândul am făcut ceea ce trebuie, ceea ce se cerea sau ceea ce era necesar pentru a avea un salariu sigur și lunar.
Pe calea antreprenoriatului este nevoie să ne reinventăm continuu, să ne reevaluăm continuu și să ne menținem toate cunoștințele cerute la nivel cât mai înalt sau, de ce nu, să ne înconjurăm de oameni experți și dedicați pentru a ne putea desfășura cât mai eficient întreagă activitate. De asemenea, un principiu important, în orice afacere, este să tratăm clienții așa cum ne-ar plăcea nouă înșine să fim tratați, astfel încât să asigurăm continuitatea afacerii și bunăstarea financiară a activității și cea emoțională a celor care participa la ea.
Ne lași un gând de încheiere – poate un citat sau pur și simplu ceva ce îți trece ție prin minte și vrei să împărtășești cu noi?
Membrelor comunității Business Mom, dar și cititorilor tăi doresc să le urez cât mai multă putere de a trece peste momentele dificile din viețile lor, multă răbdare în relații cu cei mici sau mai mari. Totodată, doresc și să le adresez îndemnul de a participa activ la viață comunității, dar și o mai mare doză de implicare în politicile sociale și de stat, pentru a demonstra că reprezentantele genului feminin din România sunt în stare să aducă schimbări benefice, de jos până la cele mai înalte paliere, în evoluția noastră, a locuitorilor acestei țări.
„Nu poți trăi o zi perfectă fără să faci ceva pentru cineva care nu te va putea răsplăti niciodată.”
Cu mult drag și bucurie,
Marciana Slavu
Sibiu 24.03.2020
2 Comments
Imi plac povestile din categoria „hobby turned business” iar asta sigur e una dintre ele 🙂
Să le citești și pe celelalte, încerc să aduc câte una pe zi de luni până vineri în jurul orei 11 🙂