Colțul cititorilor: Avem nevoie de un cod deontologic pentru bloggeri?

cod deontologic pentru bloggeri

sursa foto: pexeles.com

De-a lungul timpului am tot văzut apărând prin blogosferă dezbateri cu privire la implementarea unui cod deontologic pentru bloggeri. Vă dați seama că subiectul e ofertant, iar discuțiile ce se nasc pe marginea lui sunt chiar mai interesante.

Cum în grupul de Facebook al cititorilor acestui blog sunt mulți bloggeri, am vrut să văd și părerea lor. Am lansat întrebarea în eterul facebook-ist, iar reacțiile nu au întârziat să apară. Astfel că astăzi veți avea ocazia să citiți câteva dintre opiniile lor.

ce cred bloggerii despre un cod deontologic al lor?

Emil Călinescu: „Întrebarea, la modul general, fictiv, poate avea răspunsuri interesante.

Eu pun întrebarea legată de CINE stabilește acel cod și cine îl pune în aplicare.
 
Eu sunt blogger, nu accept codul. Ce sancțiuni risc?
 
Fix asta e diferența dintre bloggeri și ziariști: că bloggerii sunt independenți, deci au propriile reguli.
 
Da, poți să faci niște norme generale, recomandări către cititori. Dacă vezi că un blogger le încalcă, nu-l mai frecvența. Dar mai mult? ce-i iei bloggerului?? boii de la bicicletă (virtuală)?”

Mona: „Sunt de acord cu Emil.

În teorie ai putea spune că un asemenea cod este necesar. Primul pas ar fi ca meseria de blogger să fie trecută în nomenclator. Din câte știu eu, nu e încă.
 
Al doilea pas să fie redactat. Chiar dacă, să presupunem că s-ar găsi cine, greu, dar de dragul discuției să zicem că e gata, nu există obligația de a-l respecta. De fapt, doar anumite puncte dintr-un asemenea cod sunt sancționabile sau nerespectarea lor duc la excluderea dintr-o breaslă, indiferent la ce domeniu ne referim. Restul sunt doar reguli generale, majoritatea bazate pe un rezultat statistic, nu pe bun-simț, cum tinde să creadă lumea.
 
Însă, chiar dacă nu se poate încă vorbi despre asta pentru bloggeri (și sincer nici nu îmi doresc), există deja un asemenea cod, pentru cei care prestează servicii sau promovează un brand. E ambalat în contract, dar există.
 
Am să dau un exemplu.
 
Bloggerii beauty. Ei sunt cei mai în pericol să încalce reguli și să fie pasibili de sancțiuni. Chiar penale în anumite cazuri. Ei au un cod foarte bine definit, nescris, dar de care brandurile țin cu toată echipa lor legală 😅
 
Dacă un blogger de beauty sau, mă rog, orice blogger până la urmă, aduce în față un produs cosmetic, dă numele firmei etc și afirmă FĂRĂ DOVEZI că după folosire a făcut alergie, i-a apărut acnee sau alt efect nedorit, firma îi poate da în judecată. Mai ales dacă au un contract. Pentru că poți spune asta, după ce dovedești cu acte medicale legătura directă, anunți brandul și ești trecut în statistică. Dar doar așa că tu ai observat și scrii este ilegal să o faci.
 
Trebuie să ai o etică profesională în momentul când bloggingul înseamnă asociere cu sponsori.
În rest, pe tarlaua ta, nu! Nici nu văd necesar. Ești mitocan? Nu îți sunt public, dar nici nu mi te adresezi mie. Minți? Dacă o faci ca promovare, există legi, dacă o faci că vrei tu să impresionezi sau ești mitoman, ești liber să o faci. Cine te crede, e partea a doua.
 
Mă rog, discuția este mai lungă, însă în concluzie, nu! Nu consider necesar.
 
Obligatoriu e pentru sponsori, în caz de promovare, să aibă un contract ok, ei să aibă un cod pentru modul cum acceptă să fie aduși în fața publicului de către bloggerii pe care îi aleg să le promoveze imaginea.”

Emil, din nou, cu un comentariu „de sezon”: „Mona, eu nu mă tem că un blogger poate jigni un brand, mă tem mai degrabă în sens contrar, că poate face afirmații pozitive care nu pot fi probate. De exemplu, că i-a trecut o alergie cu o cremă. Există sancțiuni în acest sens?”

sursa foto: pixabay.com

Almona: „[…]mă îndoiesc că bloggerii își doresc reguli suplimentare care să-i constrângă. Și mă îndoiesc de utilitatea acestor reguli.

Un blogger cu bun simț nu are nevoie de acest set de reguli. Unul fără, nu dă doi bani pe el.

Apoi, cum a spus Emil, ce se întâmplă dacă încalci regulile? Cine face „cercetarea”, cine judecă, cine aplică sancțiunile? Fără astea, e o vorbă care n-are nici măcar valoarea hârtiei pe care e scrisă.
 
Bloggerii sunt spirite libere. Dacă nu erau, se încolonau în presă.
 
Tu știi că eu am fugit de pe forumuri și bloguri colective tocmai din cauza supra-reglementării? N-ai voie să spui aia, n-ai voie să faci referire la ailaltă, nu poți să scrii așa despre cealaltă?

Răzvan: „Complicat este însă că nu se poate măsură prejudiciul, că să se poată da sancțiuni. Eu dacă scriu un articol care se cheamă CRED CĂ 5g omoară oameni și pun o poză care să îmi susțină opinia, pot stârni o revoltă care poate face prejudicii uriașe. Iar tot ce se întâmplă după acțiunea mea e greu de calculat. Trebuie doar să folosesc niște asocieri reale și să promovez ideea sub o formă meschină… Și că să scap, trebuie doar să dovedesc că nu sunt malițios, ci doar prost/neinformat. Cine spune că nu am voie să fiu prost pe internet.”

Issabela: „Toți aveți dreptate, după mine. S-ar impune, dar e imposibil. Ziariștii au un cod. Și…? Sunt mai multe fake-uri decât news-uri.”

sursa foto: unsplash.com

Ce cred eu: este necesar un cod deontologic pentru bloggeri?

Deși în unele cazuri un cod deontologic pentru bloggeri (și nu numai, hai să zicem pentru creatorii de conținut în general) ar fi necesar apare o problemă ce a tot fost ridicată și mai sus: cine verifică respectarea regulilor? Online-ul e o lume liberă (cel puțin la data scrierii acestui articol), cum să le impui oamenilor să respecte un anumit set de reguli.

Sigur, asta nu înseamnă că online-ul e un soi de No Man’s Land. Eu una mă ghidez după propriul bun-simț. Nu ști dacă e suficient, dar asta e ce fac eu.

Voi ce credeți? E necesar un astfel de cod? E suficient bunul simț?

Sharing is caring:

Hai să ne citim și pe mail!

Bi-lunar trimit vești despre ce am mai scris pe blog, conținut exclusiv și recomandări faine!
© dealedianei.ro, 2021