Voi începe acest articol cu o mărturisire: nu l-am citit până acum pe Dan Brown. Am o prejudecată legată de cărțile despre care se aude peste tot (indiferent de cât de bune mi s-au părut ecranizările lor pentru că, sincer, sunt mare fan al lui Robert Langdom cel din filme). Însă cred că e cazul să mă lepăd de ea, cel puțin în cazul cărților scrise de autorul Codului lui Da Vinci.
De ce i-am urmat masterclass-ul dacă nu l-am citit? De curiozitate în primul rând. În al doilea, Alex Trușcă m-a împins puțin de la spate spunându-mi că puțin suspans nu strică. Și cine este recunoscut la nivel mondial drept un mare creator de suspans? Evident, Dan Brown.
Și, recunosc acum, am luat cea mai bună decizie! M-am îndrăgostit de modul în care autorul vorbește despre scris, despre proces, despre crearea de lumi și personaje și, mai ales, de modul în care el vede storytelling-ul ca fiind nucleul tuturor formelor de artă.
Mi-a plăcut atât de mult cursul încât, spre deosebire de celelalte două (cel al lui Neil Gaiman și cel al lui Margaret Atwood), scriu acest articol la cald, de teamă să nu-mi scape ceva. Sigur, am luat notițe, dar senzația, oh, senzația pe care am avut-o urmărind-ul a fost magică! Mai ales ultimele lecții au fost… divine! Nu aș vrea să se dizolve în eterul gândurilor, așa că iată cele mai importante lucruri pe care le-am învățat din Masterclass Dan Brown.
Elementele unei povești
- Indiferent de gen, poveștile sunt constituite din aceleași elemente: o lume, un erou, un antagonist, o întrebare dramatică, un scop, obstacole, un moment în care binele învinge răul.
- De asemenea, într-o poveste (mai ales un thriller) e bine să ții cont de cei trei C:
- Contract = promisiunea făcută cititorului. toate promisiunile trebuie respectate chiar dacă sunt mici.
- Creuzetul – „nu îți lăsa personajele să fugă, trebuie să ții totul legat împreună; eroul are o singura cale”, spune Dan.
- Ceasul sau presiunea timpului (se resimte mai ales în thrillere).
- Referindu-ne strict la thrillere, elementele esențiale sunt:
- Suspansul (în plus, acesta trebuie să existe indiferent de tipul poveștii)
- Ritmul acțiunii. Pentru a asigura un ritm alert: pune întrebări încă de la început, dar oferă și răspunsuri, iar apoi fă noi promisiuni.
- Cititul joacă un rol important în viața scriitorilor. Cu cât citim mai mult, cu atât vom înțelege mai vine cum sunt construite poveștile.
- „Job-ul” unui scriitor este să le dea cititorilor ce vor, dar într-un mod în care aceștia nu se așteaptă.
Găsirea ideii
- Nu trebuie să încercăm să imităm gusturile altora. Trebuie să scriem, în primul rând, pentru propriul gust.
- Trebuie să scriem despre ce știm, dar în același timp să facem cercetări despre ceea ce am vrea să știm.
- Scrierea unei cărți este un proces de lungă durată. Nu putem izbuti într-o zi sau două.
- Trebuie să construim fundația romanului folosind o singură cărămidă (= idee).
- Putem găsi idei interesante urmărind știrile (dar nu neapărat cele de la ora 5, ci articole despre noi descoperiri, lucruri care ne interesează etc.).
- Un scriitor trebuie să gândească precum un filosof. Trebuie să găsească întrebări, idei, conflicte interesante despre care să scrie.
- Toate ideile au fost folosite deja, ceea ce le diferențiază e modul de scriere. Astfel spus, nu trebuie să ne petrecem prea mult timp căutând acel lucru despre care nu a mai scris nimeni până acum. Scriitura va face tot restul.
Alegerea locației
- E important să alegem locații care ne plac nouă, locuri care ne stârnesc curiozitatea.
- Locația este importantă într-o poveste. Dar, trebuie să avem grijă să nu ne „îndrăgostim” de ea căci rezultatul va fi un jurnal de călătorie.
Despre personaje
- Pentru ca eroii poveștilor noastre să fie umani trebuie să le insuflăm defecte, vise, speranțe. Pot chiar să și dezamăgească.
- Construcția personajelor contribuie la expansiunea naturală a intrigii.
- Scriitorul este stăpânul propriului său univers.
- Trebuie să știm ce vor personajele.
- Poveștile nu trebuie suprapopulate cu personaje.
- Cititorii pot fi „ajutați” să-și dea seama care sunt personajele importante și care nu prin descrierile oferite (personajele importante să aibă descrieri mai ample).
- Este bine să le dăm personajelor idei contradictorii.
- Conexiunile între personaje întăresc ideea că acestea sunt reale, că au un trecut.
- Este nevoie de multă muncă (și cercetare) atunci când construim personaje inteligente / intelectuale.
Despre cercetare
- Primul pas este să alegem un domeniu care te interesează, astfel cercetarea nu va fi o corvoadă.
- Trebuie să vorbim cu oameni.
- Trebuie să vizităm locuri (real sau… virtual).
- Este bine să facem conexiuni la care oamenii nu se așteaptă.
- Nu trebuie să știm toate detaliile din prima zi.
- Dacă o informație nu ne e de folos în poveste, nu trebuie să o folosim.
- În ficțiune ne putem lua câte libertăți vrem, dar nu este bine să susținem că un lucru este adevărat când, de fapt, nu este.
- Este important ca un scriitor să creeze ceva sincer și consistent.
- Cercetarea este necesară, dar a face asta în exces = procrastinare. Dan, de exemplu, dacă ajunge într-un punct în care nu cunoaște un anumit subiect, nu se oprește din scris pentru a cerceta. Pune vreo 2 paragrafe formate doar din x-uri roșii, urmând ca apoi să revină și să le umple cu informațiile lipsă.
Capitole și scene
- Poveștile prea alerte devin obositoare și par frivole. Momentele de liniște ajută la conturarea trăirilor interioare.
- Dan recomandă să începem capitolele cu ceva nou pentru cititor.
Perspectiva narativă
- Schimbarea perspectivei narative de la capitol la capitol contribuie la crearea diversității.
- Perspectiva narativă dă tonul unui capitol, contribuie la caracterizarea personajelor, modelează experiența cititorului.
Descrieri
- În descrieri este recomandat să apelăm la toate simțurile cititorului.
- Un lucru de avut în minte este acela că ochiul călătorește. Modul în care privim nu este neapărat liniar.
Dialog, paginare, alegerea cuvintelor
- Nu scriem o carte pentru a arăta cât de multe cuvinte știm. Este necesar ca scrisul să fie transparent. Așa cum spunea și Hemingway – pentru a-i fi util poveștii tale, misticismul real nu trebuie confundat cu scriitura incompetentă. Trebuie să ținem cont de faptul că scriitorul se află în slujba cititorului, astfel că misticismul și ambiguitățile trebuie să se producă din alte motive, nu pentru că proza ta este dificil de urmărit.
- Flashback-urile, schimbările de perspective trebuie delimitate în cadrul textului, altfel creează confuzie.
- Dialogul este precum un accelerator al ritmului în care o poveste curge.
Editare, mindset și beta-readers
- Nu trebuie să ne iasă totul bine din prima. Toți scriitorii scriu prost la un moment-dat.
- A șterge ceea ce ai scris e parte din proces. (Cum spunea și Margaret Atwood, coșul de gunoi e prietenul unui scriitor). Nu trebuie să ne fie frică să ștergem, dacă vom privi tastaturile scriitorilor de succes vom observa cum Back Space și Delete sunt cele mai tocite butoane.
- Atunci când cineva cumpără un roman, nu cumpără cuvintele pe care noi, ca scriitori, le-am pus în el. Cumpără toate cuvintele pe care le-am eliminat. Scriitorul face munca grea de a elimina tot ceea ce nu merge pentru ca povestea să fie citibilă.
- Pentru a vedea cum va fi experiența cititorului putem lăsa câteva zile să treacă, apoi să printăm povestea și să o citim de parcă am fi la prima lectură a textului. (Lucru amintit și de Neil Gaiman, dacă vă amintiți.)
- Pe parcursul procesului de scriere vom avea paragrafe în diverse stadii de finalizare. Este util să le identificăm pe cele bune, pe cele care necesită șlefuire și pe cele proaste (Dan folosește un cod de culori, de exemplu) – ne va ajuta în revizuirea textului.
- Opiniile unor beta-readers sunt folositoare. Însă este important să nu le cerem părerea prea devreme. Dacă primim un feedback pozitiv riscăm să devenim prea leneși, încrezători sau, dimpotrivă, un retur negativ ne poate demoraliza.
- În primă instanță trebuie să avem încredere în propriul gust.
- Un roman nu este niciodată terminat. Tot timpul vor apărea lucruri care pot fi reparate. Să avem grijă, totuși, nu cumva să reparăm ceva până nu mai funcționează deloc.
- Trebuie să ne permitem să greșim!
Despre proces, draft-uri, pana de inspirație și încă puțin despre mindset
- Scrisul nu este doar despre inspirație și meșteșug. Este un proces lung care necesită multă disciplină.
- „Respectă-ți procesul de scriere, iar rezultatele vor veni” – Dan are acest lucru scris pe un post-it lipit pe ecranul calculatorului. „Slujba” noastră ca scriitori nu este să scriem un roman, ci să ne respectăm procesul / ritualul de scriere.
- Posibilele distrageri trebuie evitate.
- Nu trebuie să fim pretențioși / prețioși când vine vorba de locul unde scriem. (De-a lungul timpului, Dan a scris în locuri care mai de care mai ciudate: în pivnița părinților săi folosind drept birou masa de călcat, de exemplu).
- Uneori, pentru a scrie o scenă bună trebuie să scriem câteva proaste înainte.
- Trebuie să fim blânzi cu noi și să scriem de parcă nimeni nu se uită pentru că… sincer, nu se uită nimeni! În primul draft putem face toate greșelile posibile, oricum, nimeni nu le va vedea. Acest lucru este valabil și pentru al doilea draft, al treilea… al 100-lea draft.
- Primul draft este precum o schiță în creion a unui tablou.
- Tot scriind, la un moment-dat vom deveni încrezători.
- Leacul lui Dan Brown pentru pana de inspirație este scrisul! Trebuie să scriem, chiar dacă o facem prost. Uneori blocajul apare pentru că suntem prea duri cu noi înșine!
- Pauzele sunt utile! Ne ajută să ne reîmprospătăm ideile și să combatem sedentarismul! (Dan povestește aici cum el scrie de la 4 dimineața la 11 în fiecare zi, iar pentru a nu înțepeni pe scaun, se ridică regulat de la birou pentru a face flotări și genuflexiuni.)
- Plimbările sunt un stimulent bun pentru inspirație.
Dan Brown despre viața de scriitor
Un lucru care mi-a plăcut în mod deosebit la Masterclass Dan Brown, la fel ca și în cazul celorlalte două, este faptul că scriitorul ne-a vorbit și despre culisele acestei meserii. Consider că astfel de sfaturi ne sunt utile nouă, scriitorilor aspiranți, dar și celor la început de drum. Ne ajută să înțelegem că nu avem de parcurs o cale bătătorită, ci un traseu cu obstacole și că succesul nu vine ușor. Ce am învățat de la Dan despre această „profesie”?
- O bază de cititori se construiește în timp.
- Primul roman nu va avea vânzări execepționale (abia la al patrulea roman, Codul lui Da Vinci, Dan a cunoscut succesul, iar acest lucru a făcut ca publicul să fie interesat și de cărțile predecesoare acestui roman).
- „Scrie pentru dragul de a scrie, fii încrezător în poveste și dedicat procesului de construire a carierei de scriitor.” – asta a sous Dan, iar eu cred că o să îmi pun citatul pe un post-it lipit de ecran, ce ziceți?
- Orice succes în domeniul creativă implică și puțin noroc, perseverență și acceptarea eșecului ca parte a procesului.
- A-ți promova munca înseamnă să ai încredere în ceea ce faci și să investești în tine.
- Cei care vor să-și construiască o carieră ca scriitori, trebuie să se înconjoare de oamenii potriviți (agenți, editori etc.). Cei mai de succes scriitori nu sunt self-made (adică nu s-au ridicat singuri la acest rang), au o întreagă echipă în spate!
Un ultim sfat: secretul secretelor
La începutul cursului, Dan ne-a promis că în ultimul modul ne va mărturisi un secret. Ei bine, la început am fost intrigată. Dar, pe măsură ce înaintam cu modulele am devenit mult prea absorbită de prezent. Astfel că, atunci când am ajuns la final, chiar am avut un moment de AHA!
Secretul? Nu trebuie doar să ne dorim ceva, ci să și vizualizăm acest lucru îndeplinit! Acest lucru l-a ajutat pe Dan să treacă peste un blocaj pe care l-a avut după succesul pe care l-a avut Codul lui Da Vinci.
Unul din lucrurile pe care le-a făcut a fost să printeze o copertă falsă cu numele lui pe ea și să o lipească pe o carte. Apoi zilnic o privea, o atingea, imaginându-și că este chiar cea la care lucra el. Asta l-a ajutat să scrie un nou bestseller. (Despre acest procedeu am mai citit și la Anaphielle atunci când ne-a scris despre cum a câștigat trofeul SuperBlog 2019.) Bine, asta e doar o parte din secret. Nu vreau să-l divulg pe tot în cazul în care cineva vrea să urmeze cursul.
Părerea mea despre Masterclass Dan Brown
Așa cum vă dați seama, nefiind un cititor al lui Dan Brown, nu am pornit la drum cu cine știe ce așteptări. Da, eram sigură că voi primi niște ponturi utile, dar am avut parte de o mare revelație. Acest masterclass mi-a plăcut la fel de mult precum cel al lui Neil Gaiman și m-a făcut să pun pe lista mea de lecturi toate cărțile lui Dan. Mi-au plăcut în mod deosebit sfaturile sale despre mindset și poveștile lui despre scris și dedesubturile meseriei de scriitor.
P.S.
Pentru moment, acesta este ultimul masterclass despre scris pe care îl urmez. Dacă vor mai fi, fiți siguri că voi scrie și despre ele. De găsit, le veți găsi aici!
P.P.S.
Dacă sunteți pasionați de scris, nu uitați nici de seria Geneza unei povești.
18 Comments
Omg, omg, omg. Voi printa asta si il voi lipi pe perete.
Să te uiți și la celelalte articole din seria masterclass-urilor 🙂
Nicio șansă să citesc episodul 4 din Geneză, zice că nu sunt autorizată. 😀 Știi, de când te citesc informându-te despre cum să scrii ficțiune/ non-ficțiune, îmi dau seama că despre poezie nu prea vorbește nimeni. Sau poate nu am căutat eu suficient… dar nu, de obicei cursurile de storytelling de-asta se numesc așa, pentru că sunt despre povești, romane, nu versuri.
Crengu, postasem capitolul 4 din greșeală 😂 mâine apare 🙂 da, să știi că nu prea am găsit despre poezie… 🙄 🙄
Am timp și mâine, nu-i bai! 😁
Dar, uite că există https://www.masterclass.com/articles/how-to-write-poetry
Eeeeei, te-ai pus pe căutat! 😅 Merci! Chiar e o mirare!
Nu am căutat mult, pe Masterclass găsești cam orice 🙂
Nici eu nu i-am citit cărțile încă, deși am câteva dintre ele. În schimb, am văzut filmele, ca și tine. Foarte fain structurat articolul. Mersi de aceste ponturi! Când voi avea mai mult timp, voi urma și eu aceste cursuri de scris. 😊
Sunt tare utile cursurile acestea, aș vrea să am timp să le pot urma pe toate…
Foarte fain articolul, cred ca in vara nu l-am vazut sau era prea lung sa il parcurg atunci, acum l-am parcurs si are multe idei bune. L-am citit pe vremuri pe Dan Brown, dar m-am oprit la doua sau trei romane, fiindca nu sunt o mare fana a genului. Le-am citit insa rapid, scrie foarte bine el, te prinde.
Daaa, știe cum să povestească. Și cursul a fost o încântare! Efectiv de la el am luat cele mai multe notițe.
super util articolul, mă bucur c-am putut fi de ajutor cu un sfat 🙂
Oh, dar întotdeauna ești util!
Robert Langdon din cărți e și fain decît cel din filme, după mine. Eu am citit toate cărțile lui Dan Brown, vreau acum să le recitesc. Interesant articol!
Sunt convinsă! Și nu cred că am surprins nici jumătate din curs. Am condensat multe notițe aici. Dar, cel mai mult mi-a plăcut că a povestit foarte multe despre cariera lui, cum a început să scrie, cum lucrurile nu erau roz întotdeauna. Tare fain.