Cuprins
Sunt un brand?
Astăzi o să vorbesc despre ce înseamnă să fii influencer și să ofer și câteva tips & tricks de branding personal. Dar, până atunci, dacă ești pentru prima dată aici, bună, sunt Diana și de când mă știu spun povești!
Am început cu vecinele de la scară ce erau complet fascinate de modul în care un copil de nici cinci ani putea reține ce se întâmpla în Dallas. Au urmat apoi compunerile și poeziile din școala generală ce mi-au atras oprobriul clasei (prea eram cu moț față de ei la orele de română). La începutul liceului scriam poezii și diverse pe caiete în ora de mate. Dar, tot în acea perioadă am simțit și nevoia de a face ceva mai mult pentru scrisul meu.
Astfel că, mânată de un articol din Bravo! Girl mi-am deschis un blog. O perioadă bună de timp am scris în semi-obscuritate. Însă eram fericită în mica mea comunitate. Dar, știți și voi cum e, timpul nu stă în loc și totul, dar totul evoluează mai ales în online.
Primul declic s-a produs în clipa în care o bloggeriță mai urmărită decât mine m-a inclus în fruntea lisitei unui top cu bloggerii mai puțin cunoscuți pe care-i apreciază. A urmat apoi o colaborare cu un site de carte de la noi – atât în calitate de redactor, cât și de responsabil de promovare. A fost o perioadă frumoasă în care am învățat multe și am câștigat numeroase aprecieri din partea unor scriitori contemporani. Tot în aceeași perioadă am participat și la prima competiție SuperBlog care mi-a adus doar lucruri bune: am învățat chestii noi despre promovarea online, despre content writing și SEO.
Evident, și comunitatea mea a crescut, iar odată cu acest lucru am început să văd cum oamenii țin cont de părerea mea: cumpărau cărțile pe care le recomandam, îmi partajau părerile și poveștile pe Social Media. Acesta a fost al doilea declic și clipa în care am înțeles ce responsabilitate mare e pe umerii mei. Vedeți voi, să fii blogger nu e chiar așa de ușor. Nu poți pune un articol și gata, asta e tot. Am realizat că da, sunt un brand. Oamenii mă citesc și mă recunosc după ceea ce postez. Așa că am început să mă documentez și să caut cursuri de branding personal și de promovare bloggeri.
Am făcut asta pentru că sunt genul de om care atunci când e pasionat de ceva, dă 200% din interesul său acelui lucru.
Ce înseamnă să ai influență online?
Oh, sper că nu dai deja ochii peste cap. Știu, în România branding-ul personal pe social media și tot restul lucrurilor legate de activitatea influencer au conotații nu prea drăguțe.
Ah, ești blogger? Ce drăguț, stai toată ziua pe net și nu faci nimic? Cum stai cu „pișcotăreala”, la câte conferințe ai fost luna asta? Ce bine și frumos o fi să primești chestii moca, să le pozezi și să scrii două-trei cuvinte despre ele? Și, ceva cu adevărat util nu poți face? Lista asta, sigur, o pot duce la infinit. Nu știu cum e în alte țări, dar în România, din păcate, cam așa stau lucrurile în anul de grație 2020.
Și totuși, a fi un opinion maker nu e chiar atât de ușor cum cred unii.
De fapt, a fi influencer înseamnă...
În lumea extrem de digitalizată a zilelor noastre, influencerii sunt acele persoane care au autoritate online: fie au un număr mare de urmăritori (followers), o rată de engagement impresionantă și reușesc să facă niște conversii extraordinare. (Toți acești factori poartă numele de „social currency” = valută socială)
Dar, nu vă gândiți că a obține toate aceste lucruri e o muncă ușoară. A crea conținut pentru a genera interacțiuni e doar o parte. Fiecare postare trebuie adaptată rețelei folosite și, apoi, trebuie să ai și constanță în postări. Ar mai fi ceva? Ah, da, relevanță! Conținutul tău ar trebui să însemne ceva pentru urmăritorii tăi și să le aducă și plus valoare – oricare ar fi acesta: educațional/informativ, recreațional etc. Toate acestea se traduc în multe ore de cercetare, de brainstorming, zeci de ciorne și multe altele.
În plus, trebuie să mai ținem cont de un lucru: principalul canal de generare a vânzărilor este reprezentat acum de opiniile utilizatorilor. Acest lucru a generat un boom al industriei de influencer marketing. Însă, după cum vei vedea nu e suficient să lauzi un produs. Tot ce spui în online poate și va fi folosit împotriva ta. Dar, până acolo, hai mai întâi să vedem cum îți poți construi un brand personal ca blogger / influencer.
Mini-lecția de branding personal pe social media
Revenind la povestea mea, în ultima vreme am fost foarte focusată pe ideea de branding personal și am tot căutat metode de a-mi crește influența online, dar și vizibilitatea și relevanța. Probabil am dobândit această înțelepciune de pe urma celor 12 ani de blogging din spate (care în curând vor fi 13, by the way). Totodată, în vreme ce am căutat noi modalități de dezvoltare, am realizat și care au fost pașii pe care i-am urmat pentru a ajunge unde sunt acum.
Practic, pentru a-mi crea brandul personal, am urmat doar trei pași extrem de simpli.
Primul pas: Mi-am stabilit o identitate de brand
Bun, poate tot nu înțelegeți cum de eu, Diana, cu toată calitatea mea de influencer mai mic sau mai mare sunt un brand. Ei bine, haideți să privim mai îndeaproape puțin lucrurile:
- Nu ai o denumire de firmă, dar ai un nume sau un pseudonim după care te recunosc toți. Eu mulți ani am fost Illusion, dar a venit o vreme când am deci că am crescut și e timpul să renunț la el. Așa că acum sunt Diana Gole. Simplu și lumea s-a învățat cu acest nume rapid.
- Nu ai poate o ștampilă, dar sigur ai un logo sau o fotografie reprezentativă.
- Ai un stil personal după care ești recunoscut, acesta dublează drept identitatea ta de marcă.
Imaginea devine mai clară, nu? Ei… abia acum începem să ieșim din ceață. Branding-ul personal nu înseamnă să te prezinți ca pe ceva ce nu ești. În schimb, este folosit pentru a vă prezenta sincer (și strategic) sinele autentic către clienți. În același mod, brandul tău ar trebui să vorbească despre skills-urile, realizările, credințele și valorile tale.
Pasul al doilea: menține legătură
Degeaba ai constanță, dacă nu construiești și o legătură cu cititorii tăi. Oamenii sunt ființe sociale așa că au nevoie de interacțiune, chiar și online. Eu una nu las niciun comentariu fără răspuns sau măcar un like, o inimioară… ceva. Rezultatul? Nu doar o comunitate închegată, ci și niște prieteni adevărați, chiar dacă sunt în Belgia, București, Craiova, Dubai, Franța, Germania, Iași, Râmnicu-Vâlcea, SUA sau în Mioveniul unde mi-am petrecut mai mult de jumătate din viață.
Pasul al treilea: Promovare online
Share-ul e sfânt. Așa, articolele ajung și la cititori noi. Dar, pe lângă acestea mai sunt și alte lucruri de luat în considerare. Eu, de exemplu, nu spun niciodată nu unui guest post sau unui interviu. Sunt două metode extraordinare de a ajunge la un public diferit și, credeți-mă, dacă știi să scrii / să răspunzi cum trebuie, chiar ieși câștigat.
Bonus: o idee de promovare pe rețelele sociale
Vrei să știi cum am procedat eu pentru a crește rapid numărul de followers pentru site-ul de cărți cu care am colaborat? Ei, nu e așa greu! De fapt, totul se rezumă la trei cuvinte: like, share și comment. Știi sigur la ce mă refer: la faimoasele concursuri de pe Facebook. Da, ele adună și multe persoane care vin pe o pagină doar pentru concursuri. Însă atunci când sunt făcute cu cap, concursurile de acest gen adună adună în câteva zile rezultate ce ar fi atins, în mod organic, doar în câteva luni.
Dar, înainte de a face asta, poate nu strică să iei câteva lecții de la profesioniști. Pe site-ul Academie Vie, de exemplu, vei găsi un curs dedicat acestui gen de concursuri. Nu știu tu, dar eu una mă gândesc serios să… partikip.
Menține-ți reputația online. Cum să nu-ți avariezi complet popularitatea online
Am scris până acum 1642 de cuvinte despre ce face un influencer, cum am lucrat eu la partea de branding personal și cum poți reuși și tu asta. Dar ce vine după? Hoarde de fani? Dau năvală brandurile? Eh, Doamne ajută să fie așa!
A fi influencer, opinion maker sau cum vrei tu să-i zici atrage, așa cum am mai spus, o mare responsabilitate. Practic părerea ta contează pentru alții.
Oamenii cumpără produsele recomandate de tine, așa că a face reclamă doar de dragul de a lua niște bani mie una mi se pare (și o spun în cuvinte frumoase) prostituție online. Nu aș recomanda niciodată produsele unui brand necunoscut sau care mi se pare dubios, dar mai știți povestea cu acele cosmetice de la Plush preaslăvite prin online, ați văzut ce s-a întâmplat apoi?
Evident, responsabilitatea nu se rezumă doar la produsele promovate, ci și la ce spui. Nici nu vreau să încep discuția despre Colo. Și eu am avut de tras după un share dat unei campanii umanitare și de atunci sunt extra-atentă cu astfel de lucruri și verific de 10 ori ceea ce fac.
Însă chestia asta se întâmplă și la case mai mari și pe tot mapamondul. Să ne uităm cazul lui J.K. Rowling care a devenit peste noapte, din idol, dușman (dacă-mi permiteți să parafrazez un studiu de caz Social Media în Culise). Practic, din cauza unui tweet legat de sintagma „oameni care menstruează” (pe care nici eu nu o înțeleg). Această postare a stârnit un tsunami: 32000 de comentarii negative, unele venind și de la staruri ale francizei Harry Potter precum Daniel Radcliffe și Emma Watson. Postările precedente ale autoarei au strâns mai puțin de 100 de comentarii, deci diferența e… enormă. Practic, cineva o fi lovit-o cu un blestem creat chiar de ea.
Așa cum îi spunea unchiul Ben lui Peter Parker: „with great power comes great responsibility” (puterea mare aduce o responsabilitate și mai mare). Popularitatea online și offline vine la pachet cu multe. Oamenii te ascultă, te urmează și te ridică. Tot ei te coboară, așa că ai grijă.
În loc de final
Rezumând tot ce am spus până aici, a fi influencer înseamnă muncă, muncă, muncă și să știi să faci alegeri înțelepte. Dacă ești dispus să muncești și să înveți, sigur ajungi departe. Ți-am scris aici ce pași am urmat eu, uneori poate fără a conștientiza pentru a-mi crea un brand personal. Dar, munca ta nu se termină atunci când ajungi în vârf. Nu doar că trebuie să-ți manageriezi conținutul, dar trebuie să ai grijă și de reputația ta. Atunci când o pierzi, se duce de râpă tot ce ai strâns în materie de social currency, și, crede-mă e mai greu de recuperat decât suma pe care ai pierdut-o pentru că ai pariat pe Dinamo la ultimul lor meci.
În plus, trebuie să te distingi cumva față de ceilalți. Eu mi-am construit brandul personal pe autenticitate, transparență și comunicare. Nu copiez pe nimeni și, când vine vorba de colaborări, trec totul prin propriul filtru: aș folosi produsele acelui brand, aduce plus valoare cititorilor mei această informație?
Nu caut nici certuri sau controverse, ci încerc să aduc prin fiecare articol lucruri noi și utile tuturor. Asta pentru că sunt ferm convinsă că ceea ce dai, se întoarce înzecit.
Nu căuta să ai cea mai puternică voce din cameră, caută să ai o voce clară și distinctă.
Bernard Kelvin Clive
Aceasta e viziunea mea și acesta e crezul meu de branding personal în online, dar și offline. Al tău care e? Și încă ceva: ce crezi că înseamnă să fii influencer?
Articol scris cu drag și responsabilitate pentru SuperBlog 2020.
21 Comments
In primele randuri m-am regasit complet. Si eu am o gramada de scrieri in caietele din liceu, de asta le-am si pastrat. Nu pentru ca sunt in ele cine stie ce cunostinte, ci pentru arta pe care am construit-o in ele. Sa fii influencer e o treaba grea. Trebuie sa faci un content care sa iti placa tie si sa te satisfaca, dar care sa se muleze si pe ce isi doresc altii sa vada. Ceea ce e foarte greu si nu multi inteleg asta
Ah, da, și dincolo de artă în acele caiete e și o parte din noi <3 Și da, e foarte greu să fii influencer. Nu doar primești chestii moca. E multă muncă în spate, dar unii nu înțeleg…
Foarte interesant articol. Şi da, acolo eşti tu 100% şi ceva peste!🤗
Mulțumesc, Aura mea <3
Felicitări pentru articol !
Ai pus multă muncă pentru a da o mână de ajutor celor interesați, și nu numai..
Mulțumim !
Mulțumesc și eu Ștef, sper să fie de folos 😀
Păi a și fost de folos, pentru că am „cules” câteva gânduri importante „scăpate” din tainele experiențelor tale, legate de blogging, pentru care te și apreciez și îți mulțumesc că împărți cu noi.. 😇
Cu mare drag, până la urmă e important să le oferim celorlalți din cunoștințele noastre.
Uite ca nu doar suntem din acelasi oras, dar am fost si la aceasi facultate ☺
A, da? Super 😁
Daps si am fost si maaaaare fana Rebelde, chiar zilele trecute am citit un articol ca pregatesc un concert online.
Da, da au și videoclip nou 😁
Parca te si vad povestind despre Dallas! Mi-a placut manifestul tau pentru Influencing si Personal Branding si doar cine nu scris si rescris articolele poate spune ca este munca usoara sa iti creezi identitatea si sa o mentii.
Aveam un brand încă de mică 😆 Și da, e multă muncă la mijloc, uneori parcă nu se mai termină… Mulțumesc, Mari <3
Foarte bun materialul tău! 🤗 L-am savurat și am dat din cap aprobator… Cam mereu. În plus, am aflat multe lucruri noi despre tine. Bravo!
Mulțumesc <3
Well, nu stiu de ce n-am comentat aici, dar sunt de acord: odata ce aduci in online niste impresii, niste recomandari, chiar daca nu esti influencerul lu’ peste, tot ai o raspundere: aceea de a fi autentic. Bineinteles ca nu tot ce recomanzi o sa fie pe placul tuturor, dar nu asta e scopul – cei care ajung sa te cunoasca sa stie ca e o parere izvorata din experienta si din convingere. Adica, asa cum se zice, cu simt de raspundere.
Da, răspunderea există indiferent că ai un follower sau 10k!