Cuprins
Eh, dragilor, iată că astăzi vorbim despre aspectul blogului. Ce-i drept, Iza mă provocase deja de ceva timp, dar fiind prinsă cu altele abia astăzi reușesc să-i răspund. Țineam neapărat să fac asta pentru că nu e niciun secret faptul că eu țin enorm la partea aceasta estetică.
Oamenii vin, se uită și… pleacă. Ce îi face să revină? Conținutul bun? Și el… Dar, oricât de bun e el, dacă aspectul blogului e unul dezlânat ori nu folosești elemente care să le atragă atenția și vizual, slabe șanse să revină. Și nu doar eu spun asta:
Îmbogățirea articolelor cu elemente vizuale și media îți ajută cititorii să-ți consume conținutul, crescând șansele ca ei să găsească ceva valoros și să revină. [...] Articolele de pe blog sunt pâinea și untul unei strategii de content marketing. Și, în vreme ce cuvintele sunt responsabile de construirea narațiunii, elementele vizuale joacă un rol important în transformarea conținutului într-unul convingător și atractiv așa cum este publicul dornic să vadă.
Însă aspectul blogului nu se rezumă doar la elementele vizuale, ci se referă și la modul în care un text este scris, structurat și multe altele. Prin urmare, astăzi vă propun să aprofundăm subiectul și să descoperim cele 8 lucruri care strică estetica unui blog și cum să le reparăm. Ca bonus, la final, am și un cheat sheet pe care îl puteți descărca și păstra la îndemână pentru atunci când veți scrie următorul vostru articol.
5 lucruri care strică aspectul blogului în materie de elemente vizuale
Încep cu ce e (poate) primul lucru la care v-ați gândit când ați citit titlul acestui articol și anume elementele vizuale folosite.
Sincer, mie una mi se pare că aici se greșește cel mai ușor și nu o dată am ezitat în a apăsa „Publică” pentru că am vrut să mai verific a n-a oară dacă toate elementele vizuale sunt coerente. Tentația e mare, știu prea bine, iar acum avem la dispoziție atâtea încât e cam greu să-ți scape mâna… Dar, eu cred că respectând câteva principii de bun-simț nu avem cum să da greș (ori poate dăm însă mai rar).
Eh, nu o mai lungesc cu vorba, căci sigur mai sunt și alte ocazii pentru ea. Iată cele cinci greșeli despre care vă vorbeam:
1. Tema foarte încărcată – duse sunt vremurile în care se purtau temele acelea cu extrem de multe elemente grafice: floricele, chenare, culori diverse… Ah și musai fulgișori care să cadă frumos peste text iarna – mai aleși aceștia din urmă taie din lizibilitatea textului.
Cum reparăm acest lucru? Simplu: alegem altă temă, una mai puțin încărcată. Less is more, nu uitați! Ori, dacă nu vă place niciuna puteți opta pentru o temă personalizată (de exemplu cum a făcut Rox pentru blogul meu). Și, să nu uităm: tema trebuie să fie și responsive: adică blogul să se vadă OK și pe desktop, dar și pe telefon sau tabletă.
2. Proporția text-foto fie prea mare, fie prea mică. Deși nimeni nu știe exact să spună care este proporția corectă, recomandările specialiștilor variază între o imagine la 150 de cuvinte și una la 300 de cuvinte.
3. Inconsistență în folosirea culorilor – nimănui nu-i place un articol sorcovă, nu? Cel mai des observ asta atunci când un blogger folosește un template Canva sau orice alt instrument grafic dar nu adaptează culorile pentru a se potrivi cu blogul său. Pentru a contracara, ne alegem o schemă de culori și ne ținem de ea. În Canva, de exemplu, putem schimba foarte ușor culorile așa cum am explicat și în tutorialul meu de bază pentru această platformă (promit solemn să revin și cu altele într-un viitor nu foarte îndepărtat).
4. Dimensiunea imaginilor – imaginile la o dimensiune prea mare fac ca blogul să se încarce greu, cele prea mici se văd nașpa sau mai deloc.
Recunosc, și mie mi-a fost greu să găsesc dimensiunea potrivită și uneori ea depinde și de temă. Însă acum consider că am ajuns la una de proporții potrivite. Cum am ajuns aici? Experimentând și întrebând persoane în al căror simț estetic am încredere. Ah, și mai e și varianta mai „științifică” descrisă de Neil Patel (pasul 11 din acest articol, dar eu îl recomand pe tot). De asemenea, nu strică să avem un modul de compresare a imaginilor sau să folosim metode off-site de compresare a imaginilor: TinyPNG sau Canva Pro.
5. Prea mult Elementor – și mie îmi place și, da, și eu îl foloseam în exces atunci când învățam să îl folosesc. Însă prea multe casete mișcătoare, texte animate pot da senzația de vertij.
Folosim animațiile de tot felul, flip boxes, „acordeonul” doar atunci când vrem să atragem atenția asupra unui aspect important. Și, evident, cu moderație de 1 maxim 2 ori în text (și la distanță unul față de altul).
3 lucruri care strică aspectul blogului atunci când vine vorba de text
Am lămurit treaba cu aspectul vizual, dar blogul presupune, în primul rând o mare cantitate de text. Și, evident, acesta contribuie decisiv la modul în care este perceput un blog. Cum vine asta? Păi iată care sunt greșelile:
1. Fontul – adevărul e că fontul nu mă deranjează decât în două situații: ori e prea mic, ori nu suportă diacritice (și atunci acestea se transformă într-un alt tip de font, unul oribil).
Dimensiunea se rezolvă simplu din WordPress, chiar și pentru cei pe subdomeniu (detalii aici). Ori chiar din Elementor dacă după ce alegeți caseta de text, din stânga alegeți „Aspect” apoi „Tipografice”. Fontul însă nu poate fi schimbat pe subdomeniu (din câte știu), dar pe domeniu propriu avem mai multe opțiuni: coduri CSS, un șablon Elementor care se aplică automat chiar și peste textele scrise în WordPress (voi reveni cu un tutorial și aici).
2. Paragrafele mult prea lungi – sunt obositoare și îngreunează textul. Paragrafele mai scurte, în schimb, dau un aspect aerisit, astfel că dimensiunea recomandată pentru un paragraf este de 150 de cuvinte.
3. Lipsa structurării informației în articolele informative, acestea devenind greu de parcurs. Cum reparăm acest lucru? Simplu: folosim subtitluri. Acestea nu au doar lor de structurare, ci și de a face articolul mai ușor de parcurs.
Și cam atât despre paginare, hai că nu-i greu nici aici!
Cheat sheet sau cum să ținem minte toate aceste 8 aspecte
Eu una zic că nu-i greu să avem grijă de aspectul blogului, iar rezultatele sunt mai mult decât mulțumitoare. Totuși, dacă vă e teamă că le veți uita, puteți descărca următorul cheat sheet pentru a vă fi de folos! (Click dreapta pe imagine apoi selectați „Vezi imagine” pentru a mări.)
Ori poate voi aveți alte tips&tricks din domeniu, caz în care eu sunt doar ochi să vă citesc comentariile!
6 Comments
De-abia asteptam articolul tau! Intotdeauna mi-au placut sfaturile tale si organizarea ta in pagina! <3 Te pup si iti multumesc ca ai raspuns!
Mulțumesc, chiar mi-a plăcut provocarea lansată de tine <3 Am scris cu drag 😀
Foarte bun articolul, util de asemenea. Am incercat mereu ca blogul, asa pe subdomeniu cum e el, sa arate bine, cu accent pe simplitate. Stiu ca in recomandarile de carte ar trebui sa inserez mai des o a doua poza in interiorul articolului, insa cel mai adesea nu o fac. 😀 Voi incerca mai mult sa nu uit acest aspect. Desi gasesc OK subtitlurile la articole generaliste, la articole despre carti ma calca pe nervi si eu nu le folosesc. Nu imi place nici cand le vad la altii, stiu ca „asa se face”, dar meh. Prefer sa boldez anumite nume etc.
Blogul tau e foarte fain si din punct de vedere estetic, cat despre partea cu less is more, desi sunt si eu adepta acestei idei, totusi aici fiecare isi exprima stilul, iar pe unii chiar ii prinde bine si ceva mai incarcat. In rest, recunosc ca am facut unele schimbari la un moment dat, iar acum n-as mai sti cum, de aceea ma feresc sa umblu la ce cred eu ca e bine. De exemplu, nu mai tin minte cum am schimbat fontul pentru titluri, dar imi place asa si n-are rost sa imi bat capul. Am aceeasi tema de patru ani jumate si sunt multumita de ea.
Multumesc pentru sfaturi!
Depinde și de stil, dar oricum ideea e să nu îl încărcăm prea mult, ori dacă e tema încărcată să găsim cumva un echilibru. Partea cu subtitlurile in recenzii de carte e că uneori sunt folosite greșit, nu sunt un subtitlu (cum sunt la.mine) ci, de multe ori, citate întregi și asta normal că enervează. Blogul tău chiar arată bine și ai o temă super, e aerisit 😁 încearcă să nu uiți de poză, ele au și rolul de a relaxa ochii cititorului 😁
Foarte fain cheat sheetul de la final. Iar noul aspect al blogului tau e atat de fain, minimalist si nu neaparat, dar atragator, usor de citit si catchy. 🙂
Mulțumesc ❤️ 🤗 Da, am vrut ceva simplu, dar nu într-atât încât să pară fad 🙂