Comunicarea vizuală. Partea 1: De ce e de indispensabilă în content marketing? Mai avem nevoie de text?

comunicarea vizuală
sursa foto: rawpixel.com

Cuprins

Știți expresia aceea „a mânca cu ochii”? Sigur că o știți, ba chiar ați și experimentat-o ori de câte ori ați văzut vreo poză cu lava cake, Pavlova sau eu mai știu ce bunătăți. Nici nu e nevoie să fiți acolo, în locul unde a fost făcută poză căci sunt unele lucruri ce transcend ecranul / hârtia.

Am ajuns mari consumatori de… vizual și nu neapărat de vizual gastronomic. Indiferent de ce reprezintă, genul acesta de conținut câștigă tot mai mult teren, să ne gândim doar la avântul luat de Instagram, TikTok, vloguri… Datorită lor, comunicarea vizuală a devenit din instrument, armă de marketing.  Iată doar un rezultat furnizat de Amy Balliet, CEO și fondator  Killer Visual Strategies în cursul ei LinkedIn Learning Visual Communication for Business

În 2017, 85% dintre marketeri au folosit comunicarea vizuală drept instrumentul principal de content marketing
Utilizare comunicare vizuală în content marketing în 2017 85%

De ce este ea atât de importantă? Cum facem ca ea să fie eficientă? Ce rol mai are textul în zilele noastre? Ei bine, despre toate aceste lucruri vom vorbi în această serie. Dar, haideți să începem de la punctul 0: definiția!

Ce este comunicarea vizuală?

Comunicarea vizuală este o reprezentară grafică a informației într-un mod eficient, astfel încât să fie ușor de înțeles și asimilat pentru public. Dar, deși pare o găselniță a lumii moderne, nu-i chiar așa. Oamenii au „comunicat vizual” dintotdeauna – să ne gândim doar la picturile rupestre, amforele grecești, hieroglife… Iar exemplele ar putea continua, mai toate formele de artă (teatru, dans, sculptură, pictură, cinematografie etc.) pot  fi considerate tot elemente ale comunicării vizuale. Practic, ea e alături de noi de la începutul timpurilor.

Comunicarea vizuală înseamnă să lăsăm elementele grafice să spună povestea mai întâi. Altfel spus, privitorul va putea înțelege direct din reprezentarea grafică mesajul, fără a fi nevoie să citească textul – așa se realizează în mod corect această formă de comunicare.

comunicarea vizuală gif
sursa foto: rawpixel, canva

Comunicarea vizuală e peste tot

Așa cum scriam mai sus, oamenii au folosit comunicarea vizuală dintotdeauna. Asta pentru că și gândirea noastră se folosește de imagini. Astfel că, în vreme ce comunicarea scrisă și cea orală sunt dovezi ale evoluției noastre, comunicarea vizuală e o abilitate naturală. De aceea încă o folosim și peste tot găsim forme ale ei. Să ne gândim doar la semnele de circulație și la culorile semaforului. Și, dacă tot vorbim de culori, să nu uităm că ele au o adevărată psihologie!

Comunicarea vizuală - instrument publicitar

Tot în cursul Visual Communication for Business, Amy Balliet  spunea că în cea mai pură formă a ei, comunicarea vizuală ar trebui să evoce o  formă de emoție și înțelegere față de ceea este arătat. Exemplul oferit de ea pentru a exemplifica această afirmație? Un afiș SpaceX stilizat în stil vintage, precum cel de mai jos:

comunicarea vizuală
sursa foto: artiks.com.tw

Această abordare old school are ca scop aducerea în prim plan a imaginilor pentru a duce povestea mai departe și a lăsa publicul final să ajungă la propriile concluzii.

Aceasta este publicitatea tradițională în cea mai pură formă, iar cele mai reușite versiuni ale publicității permit vizualului să conducă povestea, spune Amy.

Industria comunicării vizuale a fost, de fapt, industria panourilor publicitare. Ideea unui astfel de panou este simplă: în mai puțin de șase cuvinte trebuie să transmiteți un mesaj. Deci, aspectul vizual este imperativ pentru succesul unui panou. Mai ales pentru că trebuie să obțineți informațiile în timp ce sunteți în mișcare.

comunicarea vizuală
sursa foto: canva.com

De ce marketerii au nevoie de comunicarea vizuală?

E tot mai clar că publicul reacționează mai bine la conținutul vizual. 91% dintre consumatorii de conținut îl preferă pe acesta, în fața celui scris sau celui audio. Motivul? Simplu: am fost antrenați să preferăm acest tip de content prin intermediul Social Media. Ba chiar, acest training a fost atât de eficient încât acum mare parte din comunicarea noastră e vizuală datorită multitudinii de emoji, stickers, GIF etc. pe care le folosim atunci când transmitem mesaje.

Comunicarea vizuală a devenit modul în care oamenii interacționează. Astfel că, e de înțeles de ce marketerii și-au îndreptat atenția către acest mod de a transmite mesaje. Însă oamenii au devenit și pretențioși: nu reacționăm la orice, elementele vizuale folosite trebuie să fie și calitative. Aceste elemente contează în proporție de 94% atunci când ne facem  o primă impresie despre un brand. Astfel, pentru a-și atinge un singur target, oamenii de marketing creează diferite tipuri de conținut vizual, iată doar câteva exemple:

În plus, pentru ei, comunicarea vizuală este de două tipuri: storytelling-ul vizual și informația vizuală. Însă despre ele vom vorbi mâine, în partea a doua.

Până atunci vă las o mică temă: spuneți-mi într-un comentariu cum credeți că ați interacționa cu o reclamă sau chiar un articol care conține doar text. Cât de importantă e pentru voi latura vizuală a comunicării?

Sharing is caring:

Hai să ne citim și pe mail!

Bi-lunar trimit vești despre ce am mai scris pe blog, conținut exclusiv și recomandări faine!
© dealedianei.ro, 2021