Cuprins
Știți expresia aceea „a mânca cu ochii”? Sigur că o știți, ba chiar ați și experimentat-o ori de câte ori ați văzut vreo poză cu lava cake, Pavlova sau eu mai știu ce bunătăți. Nici nu e nevoie să fiți acolo, în locul unde a fost făcută poză căci sunt unele lucruri ce transcend ecranul / hârtia.
Am ajuns mari consumatori de… vizual și nu neapărat de vizual gastronomic. Indiferent de ce reprezintă, genul acesta de conținut câștigă tot mai mult teren, să ne gândim doar la avântul luat de Instagram, TikTok, vloguri… Datorită lor, comunicarea vizuală a devenit din instrument, armă de marketing. Iată doar un rezultat furnizat de Amy Balliet, CEO și fondator Killer Visual Strategies în cursul ei LinkedIn Learning Visual Communication for Business:
De ce este ea atât de importantă? Cum facem ca ea să fie eficientă? Ce rol mai are textul în zilele noastre? Ei bine, despre toate aceste lucruri vom vorbi în această serie. Dar, haideți să începem de la punctul 0: definiția!
Ce este comunicarea vizuală?
Comunicarea vizuală este o reprezentară grafică a informației într-un mod eficient, astfel încât să fie ușor de înțeles și asimilat pentru public. Dar, deși pare o găselniță a lumii moderne, nu-i chiar așa. Oamenii au „comunicat vizual” dintotdeauna – să ne gândim doar la picturile rupestre, amforele grecești, hieroglife… Iar exemplele ar putea continua, mai toate formele de artă (teatru, dans, sculptură, pictură, cinematografie etc.) pot fi considerate tot elemente ale comunicării vizuale. Practic, ea e alături de noi de la începutul timpurilor.
Comunicarea vizuală înseamnă să lăsăm elementele grafice să spună povestea mai întâi. Altfel spus, privitorul va putea înțelege direct din reprezentarea grafică mesajul, fără a fi nevoie să citească textul – așa se realizează în mod corect această formă de comunicare.
Comunicarea vizuală e peste tot
Așa cum scriam mai sus, oamenii au folosit comunicarea vizuală dintotdeauna. Asta pentru că și gândirea noastră se folosește de imagini. Astfel că, în vreme ce comunicarea scrisă și cea orală sunt dovezi ale evoluției noastre, comunicarea vizuală e o abilitate naturală. De aceea încă o folosim și peste tot găsim forme ale ei. Să ne gândim doar la semnele de circulație și la culorile semaforului. Și, dacă tot vorbim de culori, să nu uităm că ele au o adevărată psihologie!
Comunicarea vizuală - instrument publicitar
Tot în cursul Visual Communication for Business, Amy Balliet spunea că în cea mai pură formă a ei, comunicarea vizuală ar trebui să evoce o formă de emoție și înțelegere față de ceea este arătat. Exemplul oferit de ea pentru a exemplifica această afirmație? Un afiș SpaceX stilizat în stil vintage, precum cel de mai jos:
Această abordare old school are ca scop aducerea în prim plan a imaginilor pentru a duce povestea mai departe și a lăsa publicul final să ajungă la propriile concluzii.
Aceasta este publicitatea tradițională în cea mai pură formă, iar cele mai reușite versiuni ale publicității permit vizualului să conducă povestea, spune Amy.
Industria comunicării vizuale a fost, de fapt, industria panourilor publicitare. Ideea unui astfel de panou este simplă: în mai puțin de șase cuvinte trebuie să transmiteți un mesaj. Deci, aspectul vizual este imperativ pentru succesul unui panou. Mai ales pentru că trebuie să obțineți informațiile în timp ce sunteți în mișcare.
De ce marketerii au nevoie de comunicarea vizuală?
E tot mai clar că publicul reacționează mai bine la conținutul vizual. 91% dintre consumatorii de conținut îl preferă pe acesta, în fața celui scris sau celui audio. Motivul? Simplu: am fost antrenați să preferăm acest tip de content prin intermediul Social Media. Ba chiar, acest training a fost atât de eficient încât acum mare parte din comunicarea noastră e vizuală datorită multitudinii de emoji, stickers, GIF etc. pe care le folosim atunci când transmitem mesaje.
Comunicarea vizuală a devenit modul în care oamenii interacționează. Astfel că, e de înțeles de ce marketerii și-au îndreptat atenția către acest mod de a transmite mesaje. Însă oamenii au devenit și pretențioși: nu reacționăm la orice, elementele vizuale folosite trebuie să fie și calitative. Aceste elemente contează în proporție de 94% atunci când ne facem o primă impresie despre un brand. Astfel, pentru a-și atinge un singur target, oamenii de marketing creează diferite tipuri de conținut vizual, iată doar câteva exemple:
- Ebooks
- Infografice
- Grafice animate
- Elemente interactive
În plus, pentru ei, comunicarea vizuală este de două tipuri: storytelling-ul vizual și informația vizuală. Însă despre ele vom vorbi mâine, în partea a doua.
Până atunci vă las o mică temă: spuneți-mi într-un comentariu cum credeți că ați interacționa cu o reclamă sau chiar un articol care conține doar text. Cât de importantă e pentru voi latura vizuală a comunicării?
10 Comments
Partea vizuală este vitală. E cea care mă determină să citesc sloganul, informația sau textul de pe un afiș.
Foarte util și documentat articolul! Felicitări și mulțumesc 🤗
Da, și pentru mine e extrem de importantă. Mulțumesc, Mona 🤗
Componenta vizuală este foarte importantă. Fără ea, textul nu ar avea formă și nu ar fi atractiv. Imaginea dă tonul unui text, îl face digerabil și îl duce la nivelul următor. Foarte interesant și vital subiectul ales!
Da, clar în zilele noastre imaginea e extrem de importantă când vine vorba de content. Mă bucur că ți-a plăcut, stai să vezi următoarele două părți 😁
Nu poti sa concepi o reclama fara partea vizuala. Pana si omul pesterilor picta. Mie imi plac enorm sinesteziile, de aceea cred ca alaturarea text-imagine este cea mai buna varianta. Uite, chiar si cand public o poezie noua, incerc sa gasesc o imagine care sa o reflecte catusi de putin macar. Ba chiar am fost intrebata, la un moment dat, daca am compus poezia inspirata de imagine, dar de fapt era invers, am cautat imaginea care sa se potriveasca poeziei. Nu exclud nici varianta de a gasi inspiratie intr-o pictura, chiar mi s-a intamplat o data. Poate de aceea ador si creatiile Aurei, de la Ecoarta, care imbina adeseori cuvantul si artele plastice. <3
Oh, știu și eu cum e să cauți imaginea potrivită pentru niste versuri, petrec ore în șir astfel, dar îmi place. Vreau să obțin sinestezia perfectă 😁
Sunt omul simțurilor. Și marketingul pe asta se și bazează. Citesc, desigur, un text. Dar impactul mult mai mare asupra mea e atunci când i se alătură o imagine. Bun tare articolul. Aștept și continuare. ❤️
Mulțumesc ❤️ vine și continuarea rapid 😁
O reclamă care conține doar text…sincer mi-e greu să-mi imaginez, deci probabil n-aș percepe-o ca pe o reclamă, fiind atât de obișnuită cu elementele grafice, video, sunet, etc.
Cât despre articole – e clar că cele cu elemente grafice atrag mai mult atenția, te țin engaged, minimizează șansele de a te plictisi și de a închide articolul. Mai mult, arată efortul celui care a scris articolul.
Pe de altă parte, dacă e un subiect cu încărcătură emoțională, de exemplu, simt că imaginile ar fi în plus. Ar face emoția să pară premeditată și mai puțin credibilă.
Da, depinde și de subiect în cazul articolelor. Dacă aici îmi permit să „sparg” textul, pe celălalt blog nu mi se pare că se pretează mai mult decât imaginea reprezentativă.