Cuprins
Timpul parcă nu-i niciodată destul. Când eram în școală, țin minte cum fixam ceasul din perete așteptând evaporarea miraculoasă a orelor, mai ales în zilele de vineri sau în cele de dinaintea vacanțelor. Dar, surpriză, timpul trece mai repede când te distrezi, așa că eram rapid în banca mea, pe scaunul acela cu stinghii un zdrelite în care mă rugam să nu-mi agăț pantalonii.
Evident, cu trecerea anilor, viteza cu care timpul trece a crescut mai ceva ca un aluat de cozonac în ajun de Crăciun. Pe mulți, tăvălugul îi prinde nepregătiți, și-i târăște până la vale într-un haos de nedescris. Însă pe mine mă prinde nu prea spre deloc. Asta pentru că am învățat să-mi gestionez timpul atât de bine încât rar am parte de surprize.
Bine, poate or fi și genele de vină: încă nu acum cunoscut o persoană mai organizată și tipicară decât maică-mea. Dar, pe de altă parte îmi și place ca totul să fie plănuit, mai ales că ziua mea ar trebui să fie cu muuult mai lungă. Gândiți-vă doar: job full-time în (probabil) compania cea mai cunoscută din țară, un blog principal plus încă unul ocazional, gestionarea conturilor de Social Media aferente promovării blogurilor, treburi casnice, ba m-am mai apucat și de cursuri pe diverse platforme (Coursera, Udemy, Skillshare), citit, scris pentru alte proiecte ce nu implică blogurile mele. Aș lua-o sigur razna dacă nu aș acea și ceva competențe de time management.
De fapt, dacă mă gândesc bine, chiar am dezvoltat o pasiune pentru acest domeniu. Tot timpul citesc, mă documentez cu privire la noi tehnici și tool-uri, dar, evident, unele merg, altele nu. Însă time management e un domeniu atât de vast încât e imposibil să te potrivești cu toate metodele: e la fel ca în cazul hainelor: unele sunt frumoase doar purtate alții. Deci, evident, dacă ceva nu merge pentru mine, asta nu înseamnă că nu poate fi potrivit pentru voi. Așa că, azi am pregătit pentru voi o listă cu 3 lucruri încercate care mie nu mi s-au potrivit, dar care merită încercate!
Nu m-am împăcat cu...
Aplicații
Evident, trebuia să încerc diverse aplicații de time management: Trello, Todoist, Microsoft To Do. Dar, oricât de eficiente erau, sincer, la un moment dat uitam de ele. Asta se întâmpla mai ales în zilele în care eram mega-încărcată și preferam să țin telefonul, adică distragerile cât mai departe biroul meu. Așa că, pentru mine, nu erau atât de eficiente căci nu le puteam verifica, nu puteam actualiza statusul acțiunilor… Ba chiar aveam frustrări când realizam asta!
Pomodoro
Pomodoro e una dintre cele mai populare metode de gestionare a timpului. Deși a fost denumită după leguma mea preferată (roșia), tehnica inventată de către Francisco Cirillo nu prea a fost pe placul meu. Și, totuși, consider că are ceva potențial pentru că permite focusarea pe un task pentru o perioadă de timp, mai exact, iată în ce constă:
- Alegerea unei sarcini de care vă veți ocupa timp de 25 de minute;
- La finalul celor 25 de minute, veți avea un pomodoro, asta înseamnă că puteți lua o pauză de 4 minute;
- După ce strângeți 4 pomodoro, veți lua o pauză de 15 minute apoi o luați de la capăt.
Batching - tratarea activităților pe loturi
Eh, metoda asta mi s-a părut tare interesantă, dar apoi m-am plictisit repede. Ea constă în gruparea sarcinilor similare în loturi și tratarea lor împreună. Am observat, într-adevăr, o minimizare a timpului inactiv. Pe de altă parte, devenea obositor să realizez anumite task-uri pentru o perioadă mai lungă de timp, chiar și cu pauze. Eu una prefer diversitatea.
Ce tehnică de time management funcționează pentru mine?
Pentru mine, listele sunt cea mai eficientă metodă de time management. Dacă sunteți de ceva timp pe aici, știți deja: prefer listele scrise de mână, așa că am o colecție frumușică de agende. În plus, am grijă să îmi priorizez acțiunile folosind matricea Eisenhower – fac asta de ceva timp în fiecare dimineață și dă roade frumușele: nu îmi scapă nimic important în timpul zilei și nu îmi încarc zilele ce vin inutil cu diverse acțiuni ce ar putea fi amânate.
Recent, la job, am început să îmi blochez intervale de timp în agenda Outlook pentru a trata diverse acțiuni urgente și migăloase fără a fi deranjată sau a mă trezi cu o ședință în acea perioadă.
Practic, „tehnica” mea de gestionare a timpului poate fi rezumată astfel:
Dar, cum spuneam, nu există o singură metodă de time management. Eu vă recomand s-o încercați pe a mea. Vă recomand să încercați și Pomodoro. Încercați și batching. Testați aplicații. Faceți-vă stocuri de agende și markere. Dezvoltați-vă propria metodă, căci nu există un mod universal valabil de a vă organiza.
Sunt curioasă ce veți descoperi și ce ați descoperit deja, așa că nu vă sfiiți să vă împărtășiți experiențele în comentarii!
10 Comments
Doamne, ce îmi mai doresc și eu sa fiu organizata, sa nu mai fie totul un haos. Dar eu uit și de aplicații și de liste și de agende și de tot. Ma ia valul și ma toooot duc cu el. Ce bine tre’ sa fie sa nu simți ca-ți pocnește capul la sfârșitul zilei, c-ai constatat ca 50% din ce aveai de făcut… Surpriza! Nu e făcut. 🙂
Ia-ți un job in corporație, te organizezi vrei-nu vrei, eu așa am pățit 😅 Sincer, mi se mai întâmplă și mie să nu bifez totul, pentru că… ședințe (care se mai și prelungesc) 😅 dar, alt lucru pe care l-am învățat e că există întotdeauna un mâine (doar aplicațiile îmi dădeau o stare nașpa) 🤣 de aceea încerc să tratez mai întâi prioritățile. Și îmi pocnește și capul, tot de la ședințe 🤣
Cred că aş lua-o razna la propriu dacă m-aş apuca să-mi planific timpul după aplicații sau metode. Cu toate acestea „ai mei” spun că sunt exagerat de organizată! În timp ce-mi beau cafeaua, citesc ştirile locale şi din România; citesc şi răspund comentariilor; povestim despre te miri ce, dar tot în acest timp planific activitățile zilei! După care fiecare cu propriile treburi, iar eu „mă bag” în priză! Dar eu nu plec la „muncă”, deci am avantajul că economisesc mult timp rămânând acasă, dar şi pentru că îmi fac cumpărăturile online. Insă la ocupația mea de „bază”-arta- lucrurile nu stau la fel de bine! Nu sunt zilnic foarte eficientă! Dar asta e altă poveste!🤗
Eh, pe mine, într-adevăr m-a forțat jobul să fiu așa, iar acum nu cred că aș mai putea altfel, oricum e un domeniu tare complex și uneori, fără o organizare temeinică, o poți lua razna. Dar, recunosc, am și eu zilele mele de ne-eficiență! 🤗
Tare mi-aș dori să urmez și eu astfel de metode. Dar nu cred pot. Și eu mă plictisesc destul de repede. Am nevoie de diversitate. Din păcate, diversitatea creează haos. Concluzia, niciodată nu mă pot organiza bine. Mereu am impresia că pierd mult timp fără rost. Sper că va veni și ziua în care voi reuși să mă organizez mai bine. 🙂
Depinde, Irina. Eu am învățat la job să fiu organizată. Și, crede-mă am destulă diversitate în activitatea mea, deși din exterior pare una rigidă 😁 Totul ține de adaptare.
Super util! Aplicatii nu am folosit, in schimb, la job, imi facusem o rutina pe care o respectam zilnic: triat mail-uri, citit subiectele, raspuns si rezolvat in functie de urgenta. In ultimul an de job, mereu mi-am respectat pauza de masa de 1h si alte mici pauze de-a lungul zilei astfel incat sa nu ma suprasolicit. Am urmat rutina si cand lucram de acasa. Sunt convinsa ca daca nu as fi atat de organizata, nu as reusi sa fac tot ceea ce imi propun.
Bravo! Într-adevăr, și un strop de organizare ajută.
Este un articol foarte interesant. Eu folosesc o metoda mult mai simpla: la fiecare sesiune de lucru online imi propun sa rezolv minim 3-4 taskuri complexe, deci simultan mai multe proiecte, indiferent ca folosesc Google Calendar sau o agenda. PS. In corporatii problema este ca, uneori, anumiti manageri, vor prea multe intalniri care pot sa fie mai eficient niste email-uri bine scrise pe principiul MECE. Spor!
Ai dreptate, dar depinde și de natura task-urilor, la fostul job (căci pe vremea aceea am scris articolul) erau dificil de grupat, fiind mult prea diverse, iar cele ce erau similare erau mult prea repetitive. Cât despre ședințe, oh, da, am atât de multe ședințe ce puteau fi mailuri la activ…