Cuprins
V-ați gândit vreodată să vă deschideți propria afacere? Aveți vreun vis din acela în care renunțați la tot și vă deschideți un restaurant cu mâncare asiatică sau o cofetărie specializată în macarons cu arome atipice? Eu da, chiar de mai multe ori (și asta excluzând tema la educație antreprenorială din clasa a zecea). Dar, dincolo de latura asta un pic mai visătoare, a-ți dezvolta o afacere e un lucru cât se poate de realist. Ba mai mult, într-o țară ca România, lucrurile nu sunt deloc simple!
De-a lungul timpului, pe blog v-am prezentat diverse perspective feminine ale vieții de antreprenor în România. Însă acum e timpul să vă prezint și o perspectivă masculină, cea a lui Valentin Anghel, CEO și Fondator AVBS Credit, membru în Consiliul Director al Asociației Române a Brokerilor de Credite (A.R.B.C.).
Cu el am vorbit despre primii pași în viața de antreprenor, dar am discutat puțin și despre business-ul în domeniul brokerajului bancar. Sper ca acest interviu să vă inspire, informeze și, mai ales, sper să spargă niște stereotipuri!
De la salariat la antreprenor
Diana: Astăzi, AVBS Credit este o afacere de succes: oferă de peste 14 ani servicii de intermediere de credite bancare/non-bancare, are peste 30 de parteneri puternici, peste 50 de francize, a deservit peste 16.000 de clienți și ocupă locul I ca cifră de afaceri în topul companiilor cu capital 100% românesc în domeniul brokerajului bancar. Dar, din câte știu eu, începuturile tale au fost într-un alt domeniu. Aș vrea să știu care a fost momentul acela AHA care te-a determinat să alegi calea antreprenoriatului în acest domeniu?
Valentin: Da, e adevărat, la 22 de ani m-am angajat într-un birou notarial de prestigiu din capitală, iar după scurt timp am ocupat funcția Secretar General. De asemenea, în acea perioadă am colaborat cu alte 40 de notariate din București și Ilfov. Câștigurile mele ajungeau la aproximativ 5000 de euro pe lună. Practic, eram un puști care câștiga foarte mulți bani și, cu toată sinceritatea îți spun, nici nu știam ce să fac cu ei… Așa că am decis să îi pun într-un cont.
După cinci ani în domeniul juridic am avut o nemulțumire. Mi-am zis: uite lucrez undeva, câștig destul de mulți bani, dar vreau să văd că pot să câștig banii ăștia nu neapărat lucrând undeva, pentru cineva, vreau să văd că pot se reușesc și pornind de la 0!
Atunci am identificat în sfera în care mă învârteam persoane care nu puteau să își acceseze finanțările de care aveau nevoie și mi-am zis că acesta ar putea să fie un business pe care îl dezvolt. Am luat legătura cu diverse bănci pentru a vedea dacă pot presta acest serviciu de intermediere pentru ele și au acceptat.
Desigur, puteam alege oricare alt domeniu. Însă viața m-a îndreptat în această direcție, lucrând deja într-un domeniu conex.
Orice dorință de a merge într-o direcție este după cum vezi lucrurile în viață, dacă ai o afinitate te duci spre un domeniu similar acesteia.
Valentin Anghel
D.: Interesant, practic, e valabilă zicala aceea cu „ce ți-e scris, în frunte ți-e pus”. Sunt curioasă dacă ai avut vreun mentor în momentul în care te-ai lansat în antreprenoriat!
V.: Am avut o prietenă care m-a învățat procedura de înființare a unei firme și așa au pornit lucrurile. Pe ea o consider mentorul meu. Însă la fel îl consider și pe angajatorul din notariatul principal în care am lucrat. La el am văzut cum se desfășoară lucrurile într-o afacere. Apoi, evident, mentoratul a venit din dorința mea de a vedea cât mai multe lucruri, iar dezvoltarea a venit din cărțile pe care le-am citit.
Sfaturile lui Valentin Anghel pentru cei care vor să devină antreprenori
D.: Trecând acum într-o sferă mai generală, vreau să știu ce crezi tu despre antreprenoriat e sau nu e pentru toată lumea? Crezi că oricine vrea poate să își deschidă o afacere?
V.: Oricine poate să facă orice, nu numai antreprenorii. Bine, oricine este asumat, căci în domeniul acesta trebuie să îți și asumi. Să îți deschizi o afacere este cum îți construiești o familie: te căsătorești, apare un copil sau apar doi-trei: trebuie să îți asumi că vei crește acei copii și că familia este în regulă și prosperă.
D.: Și de ce altceva mai este nevoie pentru a te lansa în business? Care ar fi „ingredientele” necesare? Este nevoie de o investiție în bani, spuneai că tu strânseseși datorită jobului o sumă frumușică…
V.: Sincer să fiu, cei 40.000 de euro pe care i-am avut pentru a-mi porni afacerea s-au epuizat destul de repede, au fost ca și inexistenți. Pornind la drum fără o pregătire în domeniu, banii aceia s-au dus într-o zonă neprielnică. Mai important mi se pare să te dedici afacerii pe care vrei să o lansezi, asta face diferența!
Acum câteva zile discutam cu o persoană care a început să presteze servicii de online marketing. Nu a avut nevoie de o investiție pentru a-și porni afacerea, sunt multe domenii în care poți începe fără o investiție. În schimb, ai nevoie să te pregătești, să vezi cum stau lucrurile în domeniul respectiv… Evident, mai e important să începi, dacă nu începi nu faci nimic!
Ca ultim „ingredient” aș putea menționa și deschiderea către nou, dorința de a învăța. E bine să lăsăm deoparte mândria aceea de a cunoaște totul.
Valentin Anghel
D.: În afară de ce ai menționat deja, ce sfaturi ai oferi tu unui tânăr care vrea să se lanseze în afaceri? La ce riscuri trebuie să fie atent? Ce sfaturi și recomandări ai?
V.: Înainte de a porni la drum este bine să se documenteze temeinic în tot ceea ce privește activitatea pe care o va desfășura. În primul rând să se documenteze despre procedurile contabile: cum va încasa banii, ce taxe va trebui să plătească și când, care e procedura de urmat dacă vrea să figureze ca angajat al firmei sale, care sunt procedurile de angajare. Să știe ce încasează, cât trebuie să plătească la stat și cu ce rămâne. Practic, să știe baza fiscalității e primul pas.
Riscul la care se poate expune este acela de a nu crede în ceea ce face. Dar, din moment ce este ferm convins și are determinarea de a pleca din punctul A pentru a ajunge în punctul B, trebuie să aibă și o claritate în ceea ce urmează să facă.
În momentul în care ai o claritate a lucrurilor pe care urmează să le faci, e imposibil să nu ajungi la rezultatul pe care ți-l dorești.
Valentin Anghel
Riscul e ca tu să nu ai permanent pe fundal gândurile astea și atunci e evident că vei pluti ca o barcă în derivă pe mare.
D.: Bun, îndeplinim toate condițiile. Suntem asumați, avem determinare, ne-am documentat… Să vorbim un pic și despre alegerea unei afaceri. Este important atunci când începi o afacere să fie în tendințe sau e mai bine să fie una de durată?
V.: Mă gândesc că o afacere în tendințe în perioada asta este vânzarea de produse medicale: alcool sanitar, mănuși, măști, dar evident nu poate avea succes pe termen lung. Acum e o cerere mare, dar dacă vei vrea să mergi cu afacerea mai departe, peste câțiva ani nu vei mai avea un portofoliu de clienți atât de mare. Sigur, poți specula anumite afaceri, dar cel puțin pentru un antreprenor la început de drum trebuie gândită o afacere pe termen lung, nu neapărat în tendințe.
Să vorbim un pic și despre business-ul lui Valentin: AVBS Credit și afacerile din domeniul brokerajului bancar
D.: Până acum am vorbit despre afaceri la modul general. Aș vrea să vorbim și despre business-ul tău, AVBS Credit. Care sunt cele mai mari provocări pentru un antreprenor în domeniul brokerajului de credite, în general? Dar în context pandemic? A fost ceva diferit?
V.: Diferit a fost doar faptul că a trebuit să ne centrăm foarte clar pe felul în care stau lucrurile și să vedem cum putem exploata la maxim tot ceea ce este de fapt această situație. Este cumva ceva legat de o frică și tu nu vrei să vezi cum se pot desfășura lucrurile în condiții de pandemie sau criză, atunci ești blocat și nu vezi pârghiile de ascensiune.
Acum vorbind la modul general, principala provocare pentru mine a fost să văd exact cum se desfășoară lucrurile. Uneori lucrurile funcționează cu totul altfel față de cum crezi. Ca antreprenor trebuie să ai deschiderea de a vedea cum se fac lucrurile de fapt. Provocarea e să vrei să fii deschis!
D.: Cât de mult contează creativitatea într-o firmă de intermediere credite?
V.: ENORM. Dacă nu există creativitate, și mă refer la orice gen de companie, ea este doar o copie a ceea ce fac alții în business. Practic, ca antreprenor rulezi pe ceea ce vezi la alții. Creativitatea, de exemplu poate apărea și când te întrebi cum să crești cifra de afaceri și atunci găsești ceva nou care să îți dea direcția.
D.: Și o ultimă întrebare care, mai degrabă, e o curiozitate a mea ca blogger: este Social Media importantă în acest gen de business? Dacă răspunsul este „da”, crezi că s-ar putea și altfel?
V.: Oamenii trebuie să te cunoască!
Degeaba ești cel mai bun în domeniul tău, dacă oamenii nu te cunosc.
Valentin Anghel
Pentru a te face cunoscut, unul din lucrurile pe care le poți face este să te promovezi prin intermediul rețelelor sociale.
Dacă nu ar exista, sigur, pot fi implementate multe ale metode: întâlniri de business sau nu neapărat, să ții prezentări despre tine și ceea ce faci. Poți face asta oricum. Noi, la AVBS credit, ne promovăm prin Social Media, dar nu doar astfel.
În loc de încheiere
Și iată că am ajuns la sfârșit. Sper ca acest interviu să fi aprins o scânteie de inspirație, să vă fi oferit informații pertinente despre antreprenoriat și să vă fi stârnit interesul despre brokerajul bancar pe care, sper eu, să începeți să îl vedeți, prin Valentin într-o lumină nouă.
Cum spuneam mai sus, AVBS Credit este un business de succes (informație susținută de cifre). Scopul său este de a intermedia credite bancare / non-bancare fără a percepe comision de la clienții săi, facilitându-le absolut tot procesul de creditare (inclusiv întocmirea dosarului). Brokerii de credite, cei care sunt actorii principali ai procesului, sunt persoane cu o pregătire temeinică în domeniul bancar și cu un cod etic care îl obligă să pună pe primul loc interesele clientului.
Înainte de a fi antreprenor, Valentin Anghel este broker, iar asta se observă din modul în care vorbește și chiar din deciziile pe care le-a luat încă din clipa în care a decis să-și deschidă un cont de economii. De urmărit, dacă sunteți curioși, îl puteți urmări pe pagina sa de Facebook.
Dar, ca de obicei, nu o să închei articolul așa… pur și simplu, ci o să vă întreb dacă v-ați gândit vreodată să vă deschideți o afacere… ori poate sunteți business owners?
Articolul este scris pentru SuperBlog 2021, proba nr. 4 – o probă atipică, prima în care a trebuit să scriem despre un om și nu despre un produs sau serviciu. Totuși, răspunsurile îi aparțin în totalitate lui Valentin Anghel care a avut amabilitatea și disponibilitatea de a se așeza la discuții cu noi, superbloggerii!
4 Comments
Tu ai facut ca proba aceasta sa fie foarte usoara si prietenoasa! Scrisa frumos si natural!
Mulțumesc <3
Îți mulțumesc foarte mult pentru atenția și creativitatea cu care ai construit acest interviu!
Îți doresc mult succes și sunt convins că vei fi printre fruntașii acestei competiții!
Mulțumesc, Valentin! A fost challenging, dar a fost plăcut să descopăr mai multe despre antreprenoriat și brokeraj! Mult succes în afaceri!