6 Sfaturi pentru a scrie advertoriale de succes

sfaturi pentru a scrie advertoriale de succes
sursa foto: Pexels

Cuprins

Acum nu foarte mult timp scriam un articol în care vă explicam ce sunt advertorialele. Cum spuneam acolo, „spre deosebire de metodele clasice de advertising, avem de a face cu o metodă modernă care nu se bazează pe sloganuri, muzică, modele.” Totodată, un astfel de text bine-realizat se va integra armonios în conținutul platformei pe care este publicat. (Și, o mică paranteză advertorial ≠ review sau prezentare de produs.)

Sigur, ar fi mult de dezbătut pe tema asta. Dar, cred că  e de înțeles pentru toată lumea că autenticitatea va avea întotdeauna de câștigat, mai ales în scris.

De când s-a încheiat SuperBlog, iar trofeul și-a revendicat locul pe etajera din sufrageria mea, m-am tot gândit să transmit și mai multe din lucrurile pe care le știu, folosesc și funcționează. Așa mi-a încolțit în minte acest articol în care să vă prezint câteva sfaturi pentru a scrie advertoriale de succes, sfaturi pe care le puteți urma și voi. Sigur, acestea sunt trecute prin filtrul meu, iar eu nu mă consider vreo atotștiutoare.

Am pălăvrăgit cam mult? Eu zic că da și, știți cum stă treaba cu vorba lungă, e cazul să intrăm în subiect!

scrie
sursa foto: Pexels

1. Ce trebuie să îți fie clar de la bun început?

Primele mele sfaturi pentru a scrie advertoriale sunt, de fapt, legate de informațiile necesare: scopul, informații relevante și detalii tehnice.

Cum aflăm toate aceste informații? Simplu: cerem întotdeauna un brief!

Acesta este primul meu sfat: să nu lucrați niciodată fără brief! Al doilea este să-l citiți bine, bine de tot și să vedeți dacă puteți identifica în el următoarele:

Care este scopul?

Pentru început, trebuie să ne fie clar care este scopul advertorialului, ce se urmărește? Se vrea generare de vânzări? Se vrea, ca în cazul SuperBlog, crearea de brand awarness (oamenii să recunoască brand-ul)? Scopul poate influența foarte mult modul în care vom scrie un advertorial.

Dacă se urmărește crearea de brand awareness, vom integra cât mai natural produsul / serviciul / compania în text, precizând și câteva aspecte importante legate de acesta. În schimb, pentru a genera vânzări trebuie să avem o abordare de marketing! Să convingem cititorul că produsul / serviciul / compania îi poate satisface o nevoie.

Informații, informații, informații

E important să ne asigurăm că ne sunt puse la dispoziție surse de documentare. Fără informații relevante, un advertorial nu e doar inconsistent, e doar o reclamă prea puțin reușită.

Apoi, e util să clasifică și informațiile în must have (informații absolut necesare) și nice to have (nu e musai să le avem, dar dau bine, totuși).

Detaliile tehnice?

Evident, contează și detaliile tehnice:

scrie
sursa foto: Pexels

2. Ceva extra pe care, eu una, în adaug ori de câte ori am ocazia

Întotdeauna când scriu despre un brand, îmi fac și un research adițional. Îi analizez canalele de Social Media și determin ce tone of voice este folosit în comunicările lor. Dacă e câte de cât similar de al meu, e perfect, mă pot adapta la el. (Dacă nu, prefer totuși să îmi mențin tonul pentru a nu avea un articol care să se potrivească precum nuca în perete. Însă, de regulă, am observat că brandurile sunt încântate când te apropii de modul lor de comunicare).

3. Cum ambalăm totul într-un articol?

Varianta 1: Storytelling

Când auzim storytelling, ne gândim automat la povești. Și pe undeva avem dreptate. Dar, el înseamnă mai mult de atât: e folosit cu succes în marketing și chiar în prezentări tehnice. În Winning the Story Wars (Războiul poveștilor), Jonah Saachs ne explică cum storytelling-ul e singura metodă prin care brandurile pot sparge bariere, precum și atinge mințile și sufletele oamenilor.

Totodată, prin intermediul lui se pot schimba mentalități. De asemenea, el ne prezintă în cartea lui și informații despre cum construim o poveste, cele mai răspândite tipare de povești și multe alte secrete. Pe scurt, e o carte de studiat, dar, dacă vreți un rezumat eu am scris deja cele mai importante și utile informații despre storytelling reținute aici.

Faptul că storytelling-ul este o armă importantă în marketing, dar și în alte domenii e susținut și de Robert McKee, cel mai cunoscut lector de scenaristică din lume, într-un interviu acordat Harvard Business Review:

Există două moduri de a convinge oamenii. Primul este prin utilizarea retoricii convenționale, așa cum sunt instruiți majoritatea managerilor. Este un proces intelectual, iar în lumea afacerilor constă de obicei într-o prezentare PowerPoint cu diapozitive în care spui: „Iată cea mai mare provocare a companiei noastre și aici este ceea ce trebuie să facem pentru a prospera.” [...] Nu este suficient pentru că oamenii nu sunt inspirați să acționeze doar prin rațiune.
Cealaltă modalitate de a convinge oamenii (și, în cele din urmă, mult mai puternică) este prin unirea unei idei cu o emoție. Cel mai bun mod de a face asta este să spui o poveste convingătoare. Într-o poveste, nu numai că împletești o mulțime de informații în povestire, dar trezești și emoțiile și energia ascultătorului tău.

scrie blogging relevanța bloggingului
foto: Pinterest

Știu, sună complicat! Să creezi o poveste și să mai adaugi și informații tehnice despre un produs. Dar nu e imposibil! De această părere e și Murray Nosel în cartea sa Powered by Storytelling. Așa că, dacă nu vă simțiți încrezători puteți începe prin a citi cele trei articole menționate de mine în această secțiune, puteți citi cele două cărți dar consulta și alte materiale educaționale pentru bloggeri și scriitori. Pentru început, puteți pleca chiar și de la exemple personale, iar apoi începe să testați progresiv și alt gen de povești.  Nu trebuie să fiți Dan Brown pentru a scrie advertoriale!

Varianta 2: Storytelling, dar aplicat pe Modelul AIDA

Dacă tot vi se pare greu să construiți o poveste, chiar și pornind de la un exemplu personal, puteți încerca să construiți un fir logic pornind de la modelul AIDA. Acesta  este folosit cu succes de zeci de ani în domenii din cele mai diverse: marketing digital, strategii de vânzare, campanii PR ș.a.m.d.

În adevertoriale el poate fi aplicat astfel:

sfaturi pentru a scrie advertoriale cum aplicăm AIDA
creat în Canva

Tip: De fiecare dată când vreau să utilizez AIDA pentru advertoriale, îmi fac mai întâi o schemă cu modul în care voi aborda fiecare item

4. Conținut evergreen, întotdeauna!

Acesta e sfatul meu indiferent de ce scrieți! Încercați să faceți în așa fel încât să aveți un conținut evergreen. Multe dintre articolele mele din SuperBlog obțin vizualizări chiar și după ani de zile de când le-am scris și indiferent de notele pe care le-am obținut pentru că am ținut morțiș să le scriu în așa fel încât ele să fie valabile o perioadă mai lungă de timp. Așa, ajutați și sponsorul să apară în căutări, dar vă ajutați și pe voi!

5. Fă SEO, dar cu cap!

Orice sponsor va aprecia un articol optimizat. O să îi placă și lui nenea Google, deci își va găsi ușor cititori. Însă atenție la supra-optimizare (exces de cuvinte cheie, de exemplu). Scrie totul în așa fel încât textul să nu pară scris pentru boți, ci pentru oameni.

6. Verifică și chiar rescrie dacă e cazul

Ultimul lucru pe care vreau să îl punctez e să nu apăsați „Publish” din prima. Mai lăsați un pic textul la macerat și câteva ore, cât să îl mai citiți cu ochi proaspeți! Și mai ales dacă sunteți la prima colaborare cu un brand: știți ce se spune despre prima impresie!

Ei, cu asta am cam încheiat! Acestea sunt cele șase sfaturi pentru a scrie advertoriale de succes pe care vi le pot oferi eu. Pentru mine au funcționat de fiecare dată, dar dacă voi puteți oferi și altele vă aștept în comentarii!

♥ D.

Sharing is caring:

Hai să ne citim și pe mail!

Bi-lunar trimit vești despre ce am mai scris pe blog, conținut exclusiv și recomandări faine!
© dealedianei.ro, 2021