Cuprins
Când m-am apucat de blogging am făcut multe lucruri instinctiv. De atunci, din 2007, și până acum am vărsat râuri întregi de cerneală virtuală mai întâi pe o platformă ce acum nu mai există, e doar o parte din istoria internetului (WOW!).
Se scria mult pe atunci, dar mai mult în anii ce au urmat. Se și citea mult. Nu o dată am devenit virală de-a dreptul cu articole de pe Illusion’s Street precum Vârsta la care totul se sfârșește.
Bloggingul a murit, trăiască bloggingul!
În 2021 un sondaj Databox numit The Shift in Your Content Marketing Mix: 25 Marketers On What’s Changed in 2 Years a arătat că 68% dintre marketerii intervievați considerau bloggingul ca fiind mult mai deficient decât în urmă cu doi ani. (Spuneți-mi că sunt demodată, dar cum altfel să faci SEO eficient pentru a promova un produs?)
Desigur, acest studiu acoperă doar acele bloguri de companie și strategiile de promovare ale agențiilor / departamentelor de marketing. Poate vă întrebați cum rămâne cu blogurile personale. Eh, eu zic să vă țineți bine căci le punem pe amândouă sub lupă numaidecât!
Relevanța bloggingului personal în 2022. Mai poate fi menținut interesul publicului?
A fost o vreme când blogosfera era un loc tare fain. Un loc în care se scria mult, atât creativ, cât și informativ. Se nășteau dezbateri serioase ori discuții din cele mai amuzante.
Nu spun că nu e fain și acum. Însă atunci parcă erau comunități mult mai închegate de bloggeri și citiori de bloguri. Bine, nu erau nici atâtea opțiuni și oamenii încă aveau răbdare să citească, să scrie.
O, Doamne, și ce oameni frumoși am cunoscut! Din păcate, de unii nu mai știu nimic. S-au dizolvat în eterul www-ului, iar locul lor în blogosferă a fost ocupat de unii care fac asta doar pentru views… Trist, dar să nu deviem de la subiect!
Un blog personal e/era adesea umplut de însemnări asemănătoare unui jurnal. Și, da, oamenii citeau cu drag părerile altora despre orice li se întâmpla – de la banal la ordinar!
În mare parte, însă, blogurile personale au migrat acum spre bloguri nișate pe lifestyle, travel, parenting etc. Iar unii deja nu se mai consideră bloggeri, ci influenceri care activează mai mult pe Social Media decât în blogosferă. Alții au devenit vloggeri.
Nu spun că e rău, oricum, încă mai suntem câțiva care nu ne lăsăm nici de-ai naibii de acest gen de scris! Iar cum publicul s-a schimbat, avem ceva mai mult de muncă pentru a-i capta atenția pentru a citi măcar un articol! Iată câteva tips & tricks:
- Optimizarea experienței pe site (viteză de încărcare, temă responsive, conținut lizibil etc.)
- Crearea de conținut interesant și relevant pentru publicul țintă
- Crearea de engagement prin plasarea de CTA-uri (call to action) care să invite cititorul să se conecteze cumva cu tine (bloggerul): invitația de a comenta articolul răspunzând la o întrebare / de a te urmări pe o rețea socială / de a distribui articolul
- Fidelizarea publicului: articole freemium (inclusiv newslettere, fără a ne limita la acestea), crearea unui grup dedicat cititorilor blogului, concursuri ș.a.m.d.
Și evident, acestea sunt doar ideile mele! Sigur mai sunt și altele, trebuie doar să căutați foarte atent!
Relevanța bloggingului în campaniile de content marketing
Nu pot scrie despre relevanța bloggingului fără a scrie și ceva despre content marketing. Asta pentru că, inevitabil, această activitate a evoluat. Site-urile noastre au evoluat. Tot mai multe bloguri, așa cum spuneam, s-au nișat. Și, prin puterea SEO, atunci când cineva caută ceva pe un motor de căutare șansele de a ajunge pe un blog sunt imense!
Da, blogging-ul e încă o unealtă eficientă pentru marketing, așa că nu e de mirare că acesta încă există și e de interes! Și nu trebuie neglijat! Poate că nu mai e la modă să scrii despre tine și ți se întâmplă, dar oamenii tot au nevoie de informații. Practic, doar focusul s-a schimbat: nu mai e pe cel care scrie, ci pe cel care citește!
Gânduri de final: părerea mea sinceră
Deci da! Se mai citesc bloguri! Poate că lucrurile s-au mai schimbat față de cum erau acum câțiva ani, poate că e mai mult de muncă însă ele încă sunt de interes!
Nu cred că vor putea fi înlocuite cu una – cu două de trenduri noi cum ar fi microbloggingul pe Twitter sau Instagram, nici de TikTok, nici măcar de vlogurile de pe Youtube (deși acestea sunt cel mai serios competitor). Asta pentru că… SEO!
Cel puțin din punctul meu de vedere, bloggingul e benefic și celui care scrie. Cel puțin pe mine m-a ajutat să descopăr lucruri despre mine pe care nu le-aș fi descoperit altfel. M-a determinat să învăț, să ies din carapace. M-a făcut să cunosc oameni interesanți nu prin extravaganțe și caraghioslâcuri, ci prin intelect.
Bloggingul va continua să existe pentru că puterea cuvântului scris e enormă. Pentru că informația e mai ușor de urmărit așa, scrisă! Pentru că… e ceva special. De aceea aici, acum, țin să-mi reiterez manifestul scris acum doi ani!
Suficient, însă, despre ce cred eu! Voi ce credeți: mai e relevant sau nu?
D.
foto: Pexels & Canva Pro
33 Comments
Foarte bun articolul! Foarte bun!
Sunt de acord cu tine, bloggingul va continua să existe. Și eu cred că după perioada aceasta în care acest mediu pare bombardat de incompetență și doar vânătoarea de vizualizări și vânzări, totul se va schimba din nou.
Pentru că așa cum a spus acea bloggeriță, s-a schimbat focusul. E pe cititor. Iar cititorul se educă și nu va mai accepta orice, va face diferența din descrierea meta 😊 dacă să mai dea click să deschidă articolul sau nu. Eu așa cred. Că scrisul va fi mereu un conținut relevant și nemuritor.
Îți mulțumesc, Diana! Mult! ❤️🤗
Da, știi cum e: apa trece, pietrele rămân. 😀 Cu drag, Mona ❤️
Din pacate (?) ai dreptate întrutotul…
Nu știu cum să iau asta, la unele paragrafe mi-ar fi plăcut să nu am!
Nu numai ca se mai citesc, dar este si trafic destul in directia asta. In plus, pentru marketing, momentan, pe blog, ai informatia sintetizata, aliniata. Video atrage si el, dar alt tip de trafic.
Mulțumesc, Marius! Ai sumarizat tot ce am spus eu în acest articol. 😀
Eu scriu chiar dacă nimeni nu m-ar citi, iar dacă cel puțin un cititor ar răsfoi articolele mele, atunci motivația și entuziasmul de a scrie, crește și mai mult.😇
Chiar dacă în ziua de azi există mai multe opțiuni spre care scriitorii se îndreaptă, eu cred că blogul, articolele și jurnalele.. vor fi mereu aici.
O zi superbă îți doresc, Diana ! 😇
Și bine faci, Ștef! Scrisul va rămâne!
E relevant. Eu nu am rabdare pentru vlogging deloc, dar deloc, la modul de a urmari aceste productii. Tik Tok-ul, culmea, il gasesc mai pe placul meu, fiindca sunt foarte scurte filmuletele si foarte creative. Nu, nu am cont acolo, dar fiica-mea are grija sa ma tina la curent. Spre surpriza mea, am descoperit ca nu-mi displace.
In calitate de cititor, prefer blogul clasic, mai mult sau mai putin nisat. Adica stiu unde sa merg daca vreau sa citesc despre una sau despre alta, ce ma intereseaza pe mine, in general – literatura, arta, arta culinara, de ce nu etc. 🙂
Cat despre mine, ca blogger, cred ca e o combinatie aici: scriu putin despre mine, scriu simultan insa pentru mine si pentru ceilalti. Orice recomandare e ceva ce as putea si eu sa recitesc la un moment dat, orice reteta e si pentru mine, fiindca aici arunc un ochi cand o prepar din nou, jurnalele sportive sau e alta natura etc.
Daaa, găsești și chestii bune pe TikTok: informații utile, filmulețe amuzante și creative, nu doar tâmpenii. Iar faptul că sunt scurte le fac mai ușor de urmărit (și pentru mine, de altfel). Și, da, cred și eu că blogurile vor rămâne. Trendurile vin și pleacă, dar blogurile rămân.
Atât timp când pasiunea există, de ambele părţi, va exista şi asta. Din 2012, de când sunt activă printre bloguri, am văzut mulţi oameni care schimbau stilul, încercând să atragă cititori. În foarte scurt timp s-au pierdut, au renunţat, pentru că nu aveau publicul dorit. Păi nu despre asta-i vorba.
Normal că se vor citi în continuare şi bloguri. Sunt convinsă de asta.
Da, consistența e cheia. Sigur, evoluăm, experimentăm. Dar unii încercau prea multe într-un timp prea scurt…
Candva chiar am crezut ca bloggingul va muri. Dar nu mai cred asta. S-a transformat mult si se va mai transforma, dar va continua sa existe. Insa partea proasta este ca devine mai dificil de la an la an. Daca acum 10 ani aveam un blog pe blogspot care era bine indexat by default si care imi oferea informatii precum surse de trafic, cuvinte cautate si altele, acum am nevoie de mai multe tool-uri, nu toate free, pentru a afla aceleasi informatii. Cu toate ca bloggingul va supravietui, nu toti bloggerii o vor face, din pacate. Iar primii care vor renunta vor fi cei care nu pot tine pasul cu tehnologia.
Da, știu ce spui! Pe măsură ce tehnologia avansează, parcă cerințele tehnice necesare pentru a avea un blog citit și de alții, nu unul pe care să-l ții pentru tine, devin tot mai complexe…
Am blog și mai scriu pe el, deci e relevant. Nu știu să îmi pun newsletter (prea Anti-tehnicus pentru asta), scriitorii americani jură că newsletterul e mai important decât articolele pe blog, FB și instagram. Asta e, nu putem face cu toții același lucru, chiar dacă recunosc că e benefic… (Nici site nu am reușit să îmi fac, din același motiv de anti-tehnicus… și lipsă de bani pentru a angaja un IT-st pentru asta).
Suntem un grup care ne citim unii altora blogurile. Unii mai dau like, alții comentează. Am două fane (în SUA și Brazilia) care citesc cu google translate ce scriu în română (că eu scriu unele articole în română, altele în engleză). Cred că mai fac și niște italieni la fel, dar ăia nu comentează.
Pe mine unde m-ai pus?!🫣🫣🤫
Nu te-am pus pe tine (decât la prieteni), eu vorbeam de o Anti-tehnicus fără leac… Și de fani internaționali, tu încă mai vorbești românește 😛
Și „moartă”🫣 tot românește voi vorbi!🤣🤣🤣 Da’ e greu al naibii să vorbesc românește într-un ocean englez. În primul rând nu prea am cu cine…
Cu noi, pe bloguri…
Da, exact!🤗
Pe mine unde m-ai plasat!?🫣
Eu zic că publicul din Ro și cel din US sunt diferite, nu te lua neapărat după ei la faza cu newsletterul. La noi e mai important momentan să fii prezent pe Social Media. În altă ordine de idei, grupul vostru sună tare fain!
Nu cred că va dispărea prea curând blogging-ul. Cu siguranță se va inventa și altceva. Scriu și desenez sau invers și public. Nu sunt, Doamne ferește, influencer și nici nu-mi doresc. Acum nu pot spune că am cititori cu duiumul, dar cei pe care îi am sunt de calitate. Din păcate, tot dispare câte unul și rar îmi mai deschide „ușa”. Tu știi deja că nu am nimic cu FB, nici cu vlogurile, nici cu tic-tok-ul, din lipsă clară de timp. Dar pe IG îmi public artworks, însă nici acolo nu am mulți „vizitatori”, în medie cam 150 pe articol. Și tot din păcate, timpul meu este limitat de aceea abia reușesc să public 2-3 articole pe lună. Dar e bine așa cum e!
Mi-a plăcut foarte mult articolul!
Da, calitate, nu cantitate! De s-ar prinde mai mulți de asta, ce bine ar fi!
Ai dreptate, dar până la urmă fiecare este liber să aleagă ce și cât publică. Sincer, și îmi cer scuze celor care reușesc să publice zilnic, eu nu reușesc să urmăresc aceste bloguri decât la anumite intervale de timp. Noi am mai discutat despre acest aspect. Că și despre acele articole interminabile. Poate dacă aș avea de unde mi-aș cumpăra din când în când câte o oră! Nu vreau să critic pe nimeni, să nu se înțeleagă așa ceva, doar că eu nu pot ține pasul cu aceste bloguri! Numai bine!
Nici mie nu îmi iese mereu. Sunt tot mai prinsă cu altele…
Adevărul este că lumea evoluează, iar atunci când mulți (și eu) încep să scrie mai mult pentru SEO, blogurile nu mai rămân la fel de frumoase
Sincer, cred că și SEO e înțeles greșit. Nu scrii pentru SEO, asta în primul rând. Ci optimizezi un text pentru a apărea în căutarile pe care cineva le face pe un motor de căutare. Doar că foarte mulți bloggeri, din păcate, se folosesc de niște tehnici greșite pe care unele persoane le-au înțeles prost și le propovăduiesc acum peste tot pe unde apucă pozând în experți…
Doar optimizând un text, fără link building, nu obții mare lucru întotdeuna, mai ales atunci când se dorește optimizarea pentru anumite cuvinte cheie.
Blogul nu moare, cum nu moare nici cartea, nici presa scrisă. Sunt bloguri pe care le urmăresc pentru că îmi place conținutul și am încredere în cei care scriu.
Nu am răbdare la vloguri, nici măcar la cele de lucru manual unde trebuie să văd. Sunt foarte lungi, le văd pe etape și mă uit în descriere să văd dacă există material scris sau măcar o diagramă.
Dacă este să mă uit la blogul meu, traficul este același, în funcție de sezon și independent de conținutul video care apare în același domeniu.
Da, informația scrisă e mult mai ușor de urmărit și e și… perenă! Știi cum se spune: verba volant, scripta manent 😀
Cred ca bloggingul va continua sa existe.
Eu una, citesc cu multa placere cateva bloguri care imi plac, insa sunt mereu in cautare de ceva nou (asa am ajuns la tine pe blog si imi place ceea ce citesc).
Scriu pe blog de ani buni, insa scriu pentru placerea mea, pentru bucuria mea. A scrie pe blog ma relaxeaza, ma odihneste. Si, cand sunt persoane care citesc ceea ce scriu, bucuria se amplifica.
Mulțumesc pentru vizită, Ioana! Da, bloggingul va continua să existe chiar prin noi, nostalgicii.