Școala ne-a învățat multe. Unele ne sunt absolut utile, altele… să zicem că sunt chestii pe care e bine să le știm. Deși, să fim serioși, eu una încă aștept să văd la ce-mi folosește faptul că știam să demonstrez că în liceu umpleam tabla pentru a demonstra că E=mc². La fel de nerăbdătoare sunt să introduc într-o discuție faptul că Riga Crypto și Lapona Enigel e „un Luceafăr întors”.
Mi-ar fi plăcut ca în școală să învăț și altele: să-mi gestionez emoțiile, cum să-mi dezvolt inteligența emoțională, cum să comunic în diverse situații mai delicate, cum să mă prezint la un interviu, să învăț mai multe despre selfcare, dar și despre ascultare. Istoria artelor (inclusiv cea cinematografică), istoria sporturilor… Cum acord primul ajutor? Educația financiară, pe lângă cea antreprenorială și economie, ar fi fost nemaipomenită!
Aș fi vrut să fac gramatică și în liceu. În școala generală au aglomerat enorm de multă materie aici. Și, da, e elementar să știi gramatică, iar de la o vârstă parcă nu se mai cade să fii neștiutor în domeniul acesta. Însă nu strica măcar o oră așa, de aducere aminte, și în liceu!
Mi-ar fi plăcut și mai multă literatură universală și în școala generală, și la liceu. Deși am fost la mate-fizică, dar consider că pentru cultura generală ar fi însemnat la fel de mult cât înseamnă și teoria haosului și chimia organică.
Oh, ar mai fi multe și, evident, nu sunt singura care crede asta. Iar pentru a vă demonstra, am lansat în bula mea de oameni întrebarea „ce ai fi vrut să înveți la școală?”. Răspunsurile pe care le-am primit sunt din cele mai variate, veți vedea!
Ce am fi vrut să învățăm cu toții...
Sorina: „pe vremea când făceam eu școala… Harry Potter în locul comentariilor plictisitoare de la română”.
Raluca A.: „ Oh. Aș fi vrut să învăț psihologie, să învăț despre igienă mentală, să învăț despre inteligență și gestiune emoțională, să învăț nutriție, să știu să citesc un contract, să știu să negociez un salariu . Aș fi vrut să învățăm despre selfcare, selflove și limite. Și cred că aș putea să continui foarte mult, dar aș fi vrut să învăț acolo cum să mă gestionez și cum să gestionez viața. Mi se pare că învățăm foarte puțin despre asta în școală și să nu mai zic că învățăm prea puțin despre pericole și consecințe.”
Denisa: „Mi-ar fi plăcut multe. În primul rând să mai studiez la română (eu terminând și filologie bilingv) și autori contemporani români. Un Cărtărescu ar fi perfect la BAC, dar măcar ar fi citit cu mai multă plăcere. Mi-ar fi plăcut să fac ore de bioetică, așa cum am făcut la facultate – dar prea puțin. Într-o societate atât de nebună e nevoie și de puțină etică, iar uneori „se prinde” de capul unuia doar dacă e predată. Apoi educația medicală. Un prim ajutor oferit corect poate oricând să ofere o șansă în plus la viață, dar oamenii habar n-au să-l ofere. De cea sexuală nici nu mai vorbesc, mi se pare un rău necesar, pentru că încă sunt prea mulți tineri, mai ales din mediul rural, care încă nu știu cu ce se mănâncă treaba asta.”
Aniela: „Despre empatie, educație financiară, educație ecologică (la o scară mai largă), despre a-ți iubi propria persoană.”
Mirela: „Educație financiară, educație sexuală, chestii elementare legate de medicină (prim-ajutor), despre religiile lumii, nu doar ortodoxă, dezvoltare personală, lecții aplicate pe abilități (nu săracu’ lucru manual), d-astea de viață.”
Emil: „Aș fi vrut să învăț chestii utile. De ex, la istorie aș fi vrut să aflu despre 3 chestii:
1. Gripa spaniolă și alte epidemii.
2. Genocidul armean
3. Războiul civil din Spania.
Chestii mult mai importante decât războaiele daco romane. Pe bune.”
Almona: „Literatură universală (am fost la real), la ce folosește calculul integral (am aflat luna trecută, iar eu nu mai știu să-l fac). Puțină istorie a muzicii, a picturii, a sculpturii, a religiilor ( mai greu în anii ’80). Ceva mai mult lucru manual că s-ar fi pupat perfect cu matematica (înmulțiri, împărțiri, fracții, circumferințe).”
Mona: „ Mi-ar fi plăcut să fi avut o programă, dar și profesori care să poată să o pună în practică, prin care să fiu pregătită pentru realitate. Să fiu văzută ca un viitor adult, nu ca un copil și să mi se ofere informații utile care să îmi fie de real ajutor, adaptate categoriei de vârstă bineînțeles.
Da, aș fi vrut să am parte de: educație civică, educație sexuală, educație financiară (practic și pentru toată lumea, nu doar pentru contabili și economiști),seminarii despre traumă – asta consider foarte important să fie introdus în școală, nu teorie și predare propriu-zisă, ci profesioniști care să le vorbească elevilor despre traumă și impactul pe care îl are asupra lor, pentru că nu există elev în lume străin de ea, la diferite nivele, deoarece traumă nu înseamnă doar tragedii.
Mi-ar fi plăcut să mi se fi predat istoria într-un mod atractiv și practic. Și să i se ofere respectul cuvenit artei, în toate felurile ei, nu doar științelor exacte. Și că veni vorba, consider a fi normalitate ca fiecare școală să fie dotată cu laboratoare. Chimia, biologia, informatica, fizica nu pot fi învățate din cărți. Mi-ar fi plăcut am parte și de asta.
Să rezum, mi-ar fi plăcut să fiu învățată în școală că pot alege să fac ce îmi doresc, pentru că mi s-au oferit toate instrumentele necesare și după ce pornesc pe drum și mă lovesc de viață, chiar dacă nu mă mai pot feri de toate, măcar să am certitudinea că de ANAF da, că știu să completez o amărâtă de declarație de impozit (eu nu știu nici azi!). Școala ar putea face multe. Școala poate face multe. Mai ține și de oamenii din ea.”
Oana L.: „Educație financiară, educație sexuală, literatură universală și contemporană, mi-ar fi plăcut să am parte de experimente la orele de chimie sau fizică și de mai multă încurajare în a vorbi liber.”
Răzvan / Jonister: „Eu aș începe cu psihologia, mi-ar fi plăcut să învăț de mic de ce acționam într-un anumit mod, cum să ne stăpânim emoțiile, ce e gândirea pozitivă și toate cele. Apoi educația financiară, era un alt aspect de aur. Și nu în ultimul rând, un curs de gastronomie, era foarte util.”
N Marianne: „Am avut niște profesori foarte dedicați. Din acest punct de vedere, mă pot considera o norocoasă. Au făcut tot ce le-a stat în putere să ne învețe tot ce trebuia învățat.
Bineînțeles că au fost și excepții. Având un liceu cu profil uman, am studiat ceea ce mi-a plăcut dintotdeauna, și anume limba și literatura română, latina și filosofia, dar mi-ar fi plăcut să fiu și mai înclinată spre limba engleză. Doamna profesor de atunci era un om implicat doar cu cei care stăpâneau deja limba. Am ajuns să o bâjbâi de una singură, ca mai apoi să mi-o însușesc tot singură, de nevoie, și nu de drag. Așadar, consider că mi-a lipsit un profesor de limba engleză dedicat și echidistant.
Mi-ar fi plăcut totodată un liceu cu profil de artă. Nu aveam unul în orașul meu. Bine, nu toate orașele au și nu toți își permiteau să studieze altundeva. Am fost un autodidact vreo 15 ani, apoi la 30, când mi-am terminat facultatea, am început școala de arte. Mi-am îndeplinit visul. Până la urmă niciodată nu este prea târziu sau prea devreme.”
Raluca P.: Eu am fost la profil real, apoi am făcut ASE-ul (5 ani). Mie mi-au lipsit orele de romana făcute ca la carte (am avut un caiet în toți cei 4 ani, cu toate ca eram la cel mai bun liceu din Dâmbovița); profesorul era foarte bătrân și foarte bolnav, iar noi adolescenți…
Apoi..mi-ar fi plăcut mult sa învăț limba germana (îmi este foarte greu sa o „prind” acum; nu lăutărește, ci academic deoarece este o limba foarte grea). Inteligenta emoțională ar fi fost bine-venita. Codul bunelor maniere – as face materie obligatorie pentru clasele I-XII; „gospodăria” aș reintroduce-o. Istoria predata altfel (nu știu cum a fost la voi, dar mie îmi înșira niște ani cu niște evenimente, apoi ne asculta și noi trebuia să reproducem ca niște papagali…)
Mi-ar fi plăcut sa fie totul mai sintetizat și manualele mai atractive deoarece găseam eu cuvinte să reproduc la o ascultare. Și.. evident educația sexuala trebuia sa fie de foarte mult timp în scoli.”
Și… cam atât pentru moment, dar lista rămâne deschisă. Cred cu tărie că toți am fi vrut să învățăm și altele în școală. Dacă doriți să veniți cu completări ori să vă spuneți părerea, evident, sunteți mai mult decât bine-veniți în comentarii!
♥D.
6 Comments
Mulțumim, Diana! ❤
Ce articol fain a iesit, Diana 🙏 Dincolo de interesele si pasiunile fiecaruia cred ca unele lucruri au fost comune si multi dintre noi ne-am fi dorit ca scoala sa ne pregateasca mai mult pentru viata, in mod real. Si eu am tot asteptat sa discut cu cineva despre rirga cripto si lapona enigel dar tot asteptand am uitat 95%🤣 de ce ziceai tu acolo cu e=mc2, nu cred ca am facut fiind la uman si nici nu i-am.simtit lipsa 🤣
Păi a ieșit fain că ați fost voi deschiși și ați împărtășit ideile voastre. Și da, cred că mulți ne-am fi dorit ca școala să ne pregătească și altfel…
Cu drag, eu va mulțumesc vouă ❤️
Prea puține ar mai fi de zis după așa răspunsuri interesante cu care rezonez.
Mi-ar fi fost mai ușor dacă cineva ne-ar fi spus, în special în V-VIII, că notele nu sunt cele mai importante și că dacă iei un 7 la mate, nu înseamnă că ești prost și că în viață premiile primite chiar nu vor conta și că absolut fiecare om în lumea asta are un loc al lui, un talent al lui, dincolo de toate.
Da, cred că se pune prea mult accent pe note și asta creează o presiune imensă pe copii…