Emil Calinescu: Scopul unui blogger nu este sa te convinga pe tine

Emil nu mai are nevoie de nicio prezentare. E cel mai prolific blogger pe care-l știu (serios acum, are 11 bloguri, oare o fi vreunul cu mai multe?). Astfel ca mi se pare cel mai in masura sa vorbeasca despre scopul unui blogger… si nu, acesta nu este sa te convinga pe tine sau pe tine sau pe tanti Lili de la patru. (Iar pentru a face o aroganta, articolul de azi e fara diacritice – in pur stil emilescian, se stieee!)

scopul unui blogger
sursa foto: canva.com

Scopul unui blogger mare este sa convinga cat mai multi oameni sa faca ceva. Scopul lui nu poate fi cuantificat in numarul de like-uri, de comentarii ori de share-uri. Sunt bloggeri care au sute de comentarii, dar care nu pot convinge pe nimeni sa nimic, sa doneze 1 euro, sa cumpere ceva ori sa voteze cu cineva, asa cum sunt bloggeri cu zero comentarii, mult mai convingatori. Si, deci, mai buni.

Probabil ati auzit chestiile astea la multe conferinte de social-media ori le-ati vazut citite pe multe bloguri. Inlocuiti blogger mare cu A-lister, cu influensar ori cu blogger relevant si nu veti schimba cu nimic datele problemei.

Partea interesanta este, insa, alta, o chestie pe care cu siguranta nu v-a spus-o nimeni: scopul unui blogger nu este sa te convinga pe tine. Nu, gresit, complet gresit. Tu, ca cititor si tu, ca blogger incepator, trebuie sa pleci de la premisa ca NU este asa.

Va zic de ce e gresit, unde e eroarea si ce e de facut. Pe scurt, ca nu-s la mine acasa si nu vreau sa ma lungesc:

  • Tu nu esti SINGURUL cititor al acelui blogger. Ori daca esti da-mi voie sa spun ca ala nu e blogger. Nu ca nu e blogger mare, nu e blogger deloc. Oricat de nisata ar fi audienta cuiva, blogger cu 1 cititor e chiar absurd. Serios vorbesc. Drept urmare, pleaca de la premisa ca articolul ala e posibil sa nu fie pentru tine si ca e pur si simplu alegerea ta daca-l citesti sau nu. Daca rezonezi in multe privinte cu bloggerul in cauza, ceea ce se poate intampla, nu inseamna ca bloggerul respectiv iti datoreaza ceva. Da, sunteti pe aceeasi lungime de unda la filme, la spectacole de teatru, la carti, la muzica, tineti cu aceeasi echipa de fotbal, dar SOC SI GROAZA, aveti alte optiuni politice. Nu e nimic dramatic, nu e nimic absurd. El nu scrie sa te convinga pe tine sa votezi ca el, asa cum nici tu nu-l poti convinge, prin comentarii, sa-si schimbe optiunea. Treci peste.
  • Pleaca de la premisa, chiar si daca vorbim despre un domeniu la care pana atunci ati rezonat, ca o potrivire 100% nu exista. Axiomele sunt doar in matematica, in viata lucrurile evidente nu sunt chiar evidente pentru toata lumea. Drept urmare, nu doar ca gusturile nu se discuta, lucru deja stiut, dar e posibil ca niste glume de santier din punctul tau de vedere sa fie pentru el niste glume la care am ras zgomotos. Ori, mai grav, ceea ce ti se pare tie a fi muzica de calitate sa i se para lui falsat pur. Nasol.
  • Cand scrii, daca acum te-ai apucat de blogging ori, mai grav, daca o faci deja de ceva timp, nu iti propune sa convingi pe nimeni. Serios, e cea mai mare eroare. Scopul unui blogger nu este sa te convinga pe tine pentru ca scopul lui nu este sa convinga. Scopul unui blogger este sa gaseasca persoane care gandesc ca el. Da, pe bune: el considera ca filmul X e prost si filmul Y e genial, drept urmare vrea sa vada cati oameni sunt fix de aceeasi parere. Drept urmare, asa trebuie sa gandesti si tu cand scrii: nu sa convingi pe X sa vada filmul doar pentru ca tie ti-a placut, nu face sa para ca vrei sa bagi pe gat acel film (ori carte ori melodie ori album ori spectacol). Tu anunta ca ti-a placut, spune de ce (esti fan SF-uri, drept urmare acel SF ti se pare minunat) si vezi cine mai e de acord cu tine. In sens invers veti avea surprize, asa cum am avut eu: am criticat un roman pe blogul de carte, insa am spus din start ca nu-i genul meu si ce nu mi-a placut. In mod socant, fix partile care mie-mi displacusera i-au atras pe altii, drept urmare niste persoane au cumparat-o fix prin intermediul meu (link-uri de afiliere). Partea socanta este alta: uneori am reusit sa conving mai multi oameni prin articole negative (bine argumentate) decat prin cele pozitive, caci deseori, atunci cand imi place o carte tind sa o ridic in slavi, sa exagerez cu laudele. Am dat exemplul blogului de carte pentru ca acolo pot cuantifica: am link-uri de afiliere si vad exact cati au cumparat cartea prin intermediul meu.
  • Scopul unui blogger nu este sa te convinga sa te schimbi. Ori nu ar trebui sa fie. Scopul unui blogger, desi suna narcisist, este sa se prezinte pe el. Sa se justifice (chiar daca nu e obligat s-o faca). El participa la actiunea aceasta de voluntariat pentru ca … Tu participi nu ca vrea el, ca el oricum nu vrea asta, ci pentru ca tu, de fapt, esti de acord cu voluntariatul si el doar ti-a semnalat acea actiune. Iar tu, pentru ca esti micro-influensar pentru niste prieteni de-ai tai, ti-ai sunat 3 amici si i-ai convins sa te insoteasca (ori poate esti o tipa foarte misto, ei vor sa ti-o traga si fac cam tot ce ii rogi). Finalitatea e aceeasi, doar modalitatea difera: bloggerul nu primeste nimic nici daca vii, nici daca nu, iar daca vii nu este obligat in niciun fel sa-ti multumeasca (desi unii fac asta).
  • Scopul unui blogger este sa te faca sa te simti bine pe blogul lui, sa te treaca prin niste stari. Te poate pune pe ganduri, te poate face sa razi, te poate face sa plangi, te poate bucura. Scopul lui este sa nu te lase indiferent. Asta da. Dar chiar daca a facut-o, daca articolul lui te lasa rece, nu e ceva ce-i poti reprosa. Poate ai nimerit gresit la el, poate ca de fapt te-au impresionat 3 articole, insa in rest ganditi diferit. Ori poate v-ati schimbat, si tu, si el, astfel incat acum ganditi mult diferit de cum gandeati acum 3 ani, cand ai inceput sa-l urmaresti. Nici in acest caz nu ai motive sa-i reprosezi. Nici macar sa-l anunti.

Scopul unui blogger, atunci cand scrie un guest-post pe un alt blog, este sa atraga atentia asupra lui si asupra blogurilor sale (atunci cand are mai multe). Eu sunt Emil Calinescu, sunt cel din poza, alaturi de gazda de astazi, iar link-urile (cateva, ca ar fi fost prea multe sa le dau pe toate) din acest articol sunt toate ale mele. In total am 11 bloguri (momentan, daca veti citi acest articol peste 1 an nu garantez ca vor mai fi DOAR atatea), insa pe restul va trebui sa le descoperiti singuri. Nota bene: a atrage atentia nu inseamna musai a obtine trafic. Daca ati inteles pe de-a-ntregul sensul acestui articol v-ati prins ce vreau sa spun.

Sharing is caring:

Hai să ne citim și pe mail!

Bi-lunar trimit vești despre ce am mai scris pe blog, conținut exclusiv și recomandări faine!
© dealedianei.ro, 2021