Ce fac greșit bloggerii (inclusiv eu)? 13 lucruri și câteva sugestii de îmbunătățire

ce fac greșit bloggerii
sursa foto: canva.com

Cuprins

Atunci când am intrat în blogging, acum mai bine de 13 ani, nu știam în ce mă bag. Scriam cum îmi venea. Uneori îmi ieșea ceva remarcabil, alteori ceva… acolo să fie.  Dar, cu timpul, pe măsură ce am trecut de la Multiply (o platformă ce acum nu mai există) la Blogspot apoi la WordPress (unde încă sunt, pe Illusion’s Street) și apoi pe domeniu propriu am învățat câte ceva. Ba chiar am învățat câteva chestii și despre mine, nu doar despre scrisul online.

Apoi, prin intermediul competițiilor SuperBlog (soldate până în februarie 2021 cu două clasări pe podium și câteva clasări în top 10 sau  pe aproape – pe locul 11), am avut ocazia de a dobândi și ceva cunoștințe de content marketing, de a-mi șlefui cunoștințele SEO și altele. Am mai urmat și ceva cursuri de scriere, atât în cadrul facultății ce am urmat-o, dar și pe cont propriu. Și am avut ceva colaborări cu diverse site-uri de la noi sau din afară pe partea de creare conținut și promovare (de ex. BookNation și His Potion).

Pe scurt, acești ani au însemnat: mult scris, lecții învățate (uneori mai mult cu forța), timp în care aș fi făcut altceva consumat pe analizat diverși KPI și… observat: ce fac eu, ce fac alții. Am găsit chestii bune și chestii mai puțin bune. Dar, poate acest articol nu ar fi văzut lumina blogului dacă nu ar fi fost articolul scris de Răzvan săptămâna trecută cu care parțial sunt de acord, parțial nu și nici nu voi fi (a nu fi de acord ≠ a fi supărat, frustrat etc., pur și simplu văd lucrurile diferit și e perfect normal să fie așa pentru că experiența mea ≠  experiența lui Răzvan).

Așa că, fără a mai lungi această introducere deja prea lungă, iată ce fac greșit bloggerii din perspectiva mea. (Și aici mă includ și pe mine la unele puncte ce vor urma.)

ce fac greșit bloggerii
sursa foto: canva.com

Poate cele mai importante două greșeli...

Lista mea de observații conține 13 elemente. Nu am făcut o clasificare anume. Însă dintre toate se disting două aspecte pe care eu le consider extrem, dar extrem de importante.

1. Lipsa strategiei

OK, poate sunt eu control freak, dar, sincer, oricui îi trebuie o strategie de conținut. Poate vrei să scrii doar de plăcere și nu ții neapărat la indicatori, dar tot ar trebui să îți fie clare următoarele elemente:

Acești trei factori mi se par de bază. Apoi, mai vin și alții și diferă în funcție de unde vrea fiecare să ajungă cu blogul. Astfel, mi se pare foarte util ca fiecare blogger să-și analizeze foarte bine planurile legate de scrisul online, să realizeze unde vrea să ajungă și să-și facă o listă cu pași de urmat pentru a-și atinge obiectivele. (Un soi de combinație între vision board și plan de acțiune.) Și, de asemenea, pentru celor care vor să facă blogging la nivel profi, le recomand și o analiză SWOT a blogului și a strategiei lor.

Dar, „realitatea de pe teren” e că mulți postează fără a avea o direcție clară. Nu e neapărat un lucru rău, dar uneori creează confuzii. Poate oamenii (și nenea Google) vor să știe despre ce naiba e blogul tău. La mine, chestiile sunt destul de clare: De-ale Dianei e despre lifestyle și blogging, Illusion’s Street e pentru pseud0-literatura mea.

ce fac greșit bloggerii
sursa foto: canva.com

2. Nu-și evaluează munca la valoarea reală, dar nici nu știu să-și pună în valoare atuurile

Chestia asta nu e de ieri, de azi. Prin 2015 chiar știam persoane care  scriau articole și pe 2 lei. Chestia asta le-a întărit unora convingerea că a scrie ceva pe blog e o nimica toată, așa că se așteaptă să plătească pentru articole sume derizorii. Puțini sunt cei care înțeleg că atât cât plătești, atât face.
 
Un articol bun nu e doar o ciorbă de link-uri. Un articol bun presupune documentare, editare și multe altele. În plus, la schimb nu primești doar un text, ci și o porție din autoritatea acelui blog. Dar, cum multora încă le e OK să scrie pe sume derizorii, și mulți dintre solicitanții de advertoriale preferă să refuze un blogger care pune un preț just pe munca lui. Deci, da, piața e trasă mult în jos din cauza asta.
 
Eu una refuz să scriu pe peanuts, dar mulți nu și scad la preț. Însă eu una sunt convinsă că dacă pui un preț corect pe munca ta, ai un portofoliu și o prezentare convingătoare e imposibil să fii refuzat.
 
Ce ne lipsește nouă? O piață reglementată. Poate asta e mai greu de realizat, dar dacă învățăm cu toții să ne prezentăm serviciile, dacă nu mai cerem prețuri de nimic, poate-poate vedem o schimbare.
sursa foto: unsplash.com

Ce fac greșit bloggerii în materie de redactare și SEO?

Trecând mai departe, nu pot să nu mă refer și la câteva greșeli legate de redactare (inclusiv paginare) și SEO.

3. Documentare insuficientă spre deloc

Un articol de blog nu e teză de doctorat. Dar, asta nu înseamnă că nu trebuie să ai în spate o documentare minimă ori un search pe Google atunci când nu ești sigur de ceva. Sincer, am obosit de câte ori am văzut scris greșit numele unui cunoscut serial spaniol produs de Netflix (și, credeți-mă, „Casa de hârtie” – cum ar fi traducerea mot-à-mot a titlului respectiv – e total diferit de „Casa hârtiei” – cum se traduce modul eronat în care unii numesc serialul). Sunt mici scăpări poate, dar sunt suficiente pentru a ne arunca în derizoriu. Și pentru ce? Când putem evita doar tastând câteva litere pe Google, apăsând Enter și citind maxim câteva minute.

De asemenea, recomand și puțină documentare despre: tehnici de redactare, SEO, social media management și orice lucru relevant pentru acest domeniu.

4. Nu sunt atenți la paginare

Paragrafele îngrămădite sau absente îngreunează cititul. Ah, mai sunt și paragrafele extrem de lungi – acelea se citesc și mai greu. (În cazul în care nu știați, lungimea maximă a unui paragraf e de 150 de cuvinte – asta dacă nu vreți să aveți texte ce se citesc greu, greu de tot).

Și, știu, eu scriu cu justify și nu toate browserele au posibilitatea de a afișa corect acest display, dar pe mine una mă enervează la disperare aspectul franjurat al alinierii la stânga. Așa că, fie-mi iertată această greșeală.

5. Neglijează partea vizuală

Da, sigur, oamenii vin pe blog să te citească. Dar, să fim serioși, trăim într-o eră în care mai totul e vizual. Așa că nu văd de ce mulți încă neglijează acest aspect al blogului lor. Nivelul de concentrare al consumatorilor de conținut e în scădere, așa că pentru a le capta atenția, vizualurile sunt absolut necesare (mai multe despre acest subiect puteți citi pe The Blog Herald).

În plus, specialiști în SEO precum Neil Patel recomandă să folosiți o imagine la 150 de cuvinte. Mie una mi se pare cam mult, deci folosesc o imagine la 200-300 de cuvinte în general, dar pentru a vedea clar, scris negru pe alb ceea ce am scris eu aici + alte informații despre utilizarea imaginilor vă recomand articolul de pe blogul lui Neil.

De asemenea, includ la partea vizuală și fonturile. Știu, cei cu bloguri gratuite nu prea îl pot schimba, dar măcar îl mări dacă acesta pare prea mic (asta îl va face ceva mai lizibil).

Atenție și la efectele vizuale. Ce e prea mult strică, iar trendul actul e… less is more. La început, când am descoperit Elementor, cam făceam și eu abuz vrăjită de posibilități, dar s-au dus vremurile acelea.

Totuși, folosesc Elementor ca o alternativă la editorul blocuri și chiar cel clasic WordPress. Știu că e mai mult un tool de web design, dar el îmi face mult mai ușoară editarea. Pot scrie mai multe paragrafe fără a avea grija că trebuie să setez dimensiunea fontului (dimensiunea by default a temei mele e minusculă), să schimb alinierea și fontul (folosesc altul decât cel implicit al temei, iar din Elementor e mult mai ușor decât metoda CSS). Practic, acest plug-in îmi scurtează munca și nu văd nimic rău în asta. Așa că nu îl voi pune pe lista mea cu lucruri greșite făcute de bloggeri.

blog ce am învățat despre mine
sursa foto: canva.com

6. Neglijează SEO

Să ne fie clar: SEO nu e un lucru rău. El face ca articolele noastre să fie descoperite de oamenii care caută… practic orice pe Google. Așa că, hai să nu-l mai demonizăm atât și să învățăm măcar noțiuni de SEO elementar. Până la urmă, toți vrem trafic pe bloguri, nu?

7. Prea mult SEO

Și totuși, ce e prea mult strică. Prea mult SEO face un text să pară mecanic, scris la foc automat de un roboțel lipsit de finețea umană. Am văzut multe articole așa, iar asta m-a îndepărtat de blogurile respective. Măsura e cheia în toate, nu uitați!

Ce fac greșit bloggerii când vine vorba de gestionarea comunității și social media?

A avea un blog presupune, inevitabil, și relaționarea cu oamenii și gestionarea unor conturi de social media. Dar, cine spune că e floare la ureche?

8. Grupuri de Facebook folosite greșit

Facebook-ul e plin de grupuri și grupulețe de Facebook cică-se pentru bloggeri. Majoritatea, însă, sunt doar ferme de link-uri. Dar, sunt și grupuri unde chiar se întâmplă ceva (am scris despre ele și cum folosesc eu social media pentru blog aici).
 
Și ce să mai zic de acțiunile de tip c4c (comment for comment) – ele par benefice, dar, sincer, avantajul e mic spre infim, iar timpul pe care-l mănâncă e mare. Unde mai pui că unele persoane care colaborează cu bloggeri au început să se prindă de schemă și să își revizuiască listele de colaborări (am văzut asta tot pe un grup, cred că Social media în culise).
 
Da, sigur, am și eu un grup, unul restrâns. Dar nu îl țin pentru a face ciorbă de link-uri. Sigur, le permit membrilor să distribuie articole și ce mai vor ei, să pună imagini haioase etc. Și eu distribui articolele mele. Dar, mai fac și alte lucruri: distribui și articole educative, propun subiecte de discuții, cer păreri, fac reuniuni pe Zoom sau Discord. Un grup de Facebook e un instrument util pentru a suda comunitatea, asta dacă e folosit cum trebuie).
brading personal
sursa foto: canva.com

9. Nu cer feedback

Mulți bloggeri se plâng de lipsa feedback-ului. Însă puțini îl cer. Eu una fac asta și le recomand tuturor să o facă. Răspunsurile cititorilor oferă claritate și direcție în ceea ce privește viitorul tău ca blogger.

10. Nu interacționează cu cititorii

Dacă e un obicei al bloggerilor pe care-l urăsc, acela e lipsa interacțiunii cu cititorii. Ca o paranteză aici: nu sunt nici adepta like for like (adică să primesc like doar pentru că și eu am dat unui blogger), chiar citesc bloggeri care nu mă citesc pe mine și mi se pare normal. Însă mi se pare normal să primesc un răspuns la un comentariu lăsat pe un blog, oricare. E o chestie de bun simț.

Și, să nu uităm, comunitățile sunt importante… fără ele am scrie pur și simplu pe pereți virtuali, iar cuvintele noastre ar fi doar combinații de  1 și 0 ocupând niște biți pe un server.

Alte greșeli...

11. Ego-ul

Nu-mi plac, în general, persoanele care se cred atotștiutoare. Bloggerii mai ales. Atunci când scrii ceva online, nu e doar pentru tine (să fim serioși, de îndată ce apare, vine și publicul, deci nu mai e pentru tine), așa că trebuie să înveți să accepți și alte opinii fără a-i contrazice pe ceilalți dându-te atotștiutor.

blog ce fac greșit bloggerii
sursa foto: canva.com

12. Conținutul care instigă

OK, nu trebuie să fim toți zâne. Nu tot conținutul trebuie să fie roz cu picățele și cu gust de vată de zahăr. Dar, sincer, am tot văzut articole cu răutăți gratuite și, cel puțin pentru mine, chestia nu arată că redactorul are cojones. Hai să învățăm să dăm un feedback constructiv, fără a ataca, a arăta cu degetul ș.a.m.d. Să învățăm cum să le arătăm celor criticați și cum pot fi mai buni, acolo se vede valoarea conținutului.

În plus, nu văd ce beneficii mi-ar aduce un articol plin doar de acidități. Nu asta vreau eu să transmit, scopul meu e să educ, să inspir. Fiecare cu strategia lui, dar aș vrea să văd utilitatea reală a unui astfel de articol (și nu mă refer la traficul pe care, în mod automat îl aduce)!

Și cu asta, I rest my case pe acest subiect.

13. Prea multe advertoriale

La punctul 2. vorbeam despre bloggerii care nu pun un preț corect pe munca lor. Însă nu pot încheia acest articol fără a vorbi și despre cei care pur și simplu își sufocă blogul cu advertoriale.

Sigur, oricine e liber să scrie ce vrea pe blogul său. Totuși, o regulă de aur spune că la un advertorial, ar trebui să ai alte trei articole ne-sponsorizate pe blog.

Evident, regulile sunt făcute pentru a fi încălcate, nu? Eh… și așa mulți bloggeri ajung să plictisească repede (cel puțin ajung să mă plictisească). Sigur, înțeleg că un blog implică niște costuri (și nu sunt mici),  dar unele sunt sufocate de advertoriale și oricât de bine-scrise ar fi, eu una aș vrea să citesc din când în când și un articol sincer, autentic, al acelui blogger. Dar, promit că voi vorbi mai pe larg despre autenticitate într-un articol viitor.

sursa foto: pixabay.com

În loc de încheiere sau „Nu trageți dom' Semaca”

Nu am scris acest articol pentru a arăta cu degetul ce greșeli fac bloggerii. Nici pentru a combate vreo altă idee (până la urmă nu sunt doi oameni care gândesc la fel). Sunt însă convinsă că un astfel de articol poate fi util, câtă vreme le oferim cititorilor și idei de îmbunătățire – fie că sunt bloggeri, au de gând să își facă un blog sau… pur și simplu cititori.

Cred cu tărie că primești ceea ce dai! Și cum karma is a b*tch, prefer să am grijă!

Dar voi ce credeți: ce fac greșit bloggerii?

Sharing is caring:

Hai să ne citim și pe mail!

Bi-lunar trimit vești despre ce am mai scris pe blog, conținut exclusiv și recomandări faine!
© dealedianei.ro, 2021