De când am mijit mai bine ochii în această lume am fost peste tot povești. Nu-i mare lucru, nu? Ce om nu e fascinat de povești când se ivește pe această lume și până când se isprăvește? Sigur, poveștile care ne atrag cresc și ele cu vârsta: de la Scufița Roșie la Numele Trandafirului. Însă pe mine nu m-au atras doar poveștile ascultate sau citite. Eu am fost întotdeauna fascinată de crearea poveștilor. V-am povestit deja despre primele mele încercări creatoare și cu siguranță o bună parte dintre voi mi-au citit schițele de povestiri scurte de pe Illusion’s Street.
De ceva timp îmi doream ca aceste schițe să fie mai bune. Altfel spus, să-mi lustruiesc puțin tehnica de storytelling. Nu știu dacă și voi ați văzut pe YouTube, dar eu am fost fascinantă de reclama la Masterclass Neil Gaiman. E singura pe care am lăsat-o vreodată să ruleze până la final.
Efectiv, trebuia să îl urmez. Și iată că după luni întregi de tânjit, planetele s-au aliniat în așa fel încât am și reușit. Știți cum se zice doar: ai grijă ce-ți dorești că s-ar putea să ți se întâmple.
Masterclass Neil Gaiman: câteva lucruri generale
Masterclass-ul cuprinde 19 lecții video susținute de Neil himself pe teme precum: adevărul în ficțiune, surse de inspirație, proză scurtă, worldbuilding (crearea de lumi fictive), pana de inspirație, responsabilitățile scriitorului etc.
Pe lângă acestea, am mai primit și un workbook în format PDF care conține informații adiționale, sugestii de lectură și exerciții de scriere extrem de interesante.
Ce trebuie pentru a urma acest curs? În primul rând un abonament Masterclass. Apoi, mai ai nevoie de:
- Disciplină - practic ești tu cu tine (mai ales când rezolvi exercițiile);
- Timp - un video are în medie 20 de minute (deși sunt unele și mai scurte), dar dacă vreți să rezolvați și exercițiile - ei bine, aici e altă poveste;
- Curiozitate - cum spuneam mai sus, în workbook găsești multe sugestii de lectură: fie opere literare care să ne ajute să înțelegem mai bine lucrurile exemplificate în lecție, fie cărți mai „tehnice” precum The Making of a Story de Alice LaPlante pe care abia o aștept să sosească.
În plus, trebuie să fiți conștienți că acest curs nu este despre cum să scrii o carte într-un timp extrem de curs. Masterclass-ul lui Neil Gaiman este despre alchimia poveștilor, despre arta scrierii. Nu conține rețete garantate și lucruri de genul.
Pe scurt, este un curs pentru cei interesați cu adevărat de arta storytelling-ului presărat, totuși, și cu unele sfaturi menite să te ajute să capeți și un mindset potrivit.
Ce am învățat de la Neil Gaiman?
Adevărul și numai adevărul
- Fii sincer. Oamenii reacționează cel mai bine la sinceritate (și nu uita că și oamenii fictivi sunt tot oameni).
- Ca scriitor, te scrii pe tine însuți. Asta nu înseamnă că-ți scrii autobiografia, ci că folosești adevărul și lucrurile pe care le cunoști pentru a crea o narațiune credibilă.
- Redă adevărul folosind detalii senzoriale concrete, pune accent pe emoțiile personajelor, evită greșelile tehnice (documentează-te dacă e cazul despre anumite fapte).
Surse de inspirație
- Inspirația nu vine întotdeauna de unde te aștepți. Creează-ți o „grămadă de îngrășământ” unde să stochezi toate acele chestii interesante pe care le observi / găsești și pe care ai vrea să le introduci cândva într-o poveste: un peisaj, o persoană, o piesă, o discuție.
- Ideile vin din confluență. Întreabă-te mereu: „ce se întâmplă dacă?” / „ce se întâmplă apoi?” / etc.
Despre stil
- Nu trebuie să faci totul bine de la început.
- Scrie tot timpul, chiar și atunci când ți se pare că scrii prost. Scoate toate ideile proaste din tine pentru ale face loc celor bune.
- Înveți mai multe atunci când repari ceva ce ai greșit decât atunci când ai scris ceva foarte reușit. Singurul lucru care te va învăța cum să scrii e tocmai actul de a scrie.
- Autorul e invizibil. Sub nicio formă nu trebuie să atragi atenția asupra ta.
Cel mai important lucru despre stil
5. Stilul este dat de toate lucrurile pe care le faci greșit (adică atunci când nu urmezi regulile clasice)
Cum menții interesul cititorului? Dar moralul scriitorului?
- Orice lucru pe care îl faci pentru a menține atenția cititorului este legitim. Trebuie doar să îți pese de ce scrii.
- Începe cu ceva mic. Nu trebuie să știi totul de la început, doar să ai o idee clară cu privire la: intrigă și tema / temele principale.
- O eroare a autorilor tineri e că evită să aprofundeze conflictul în poveștile lor.
- Cărămizile folosite la construcția unei povești sunt: cuvintele, personajele, vocea ta.
- Dorințele personajelor sunt motoarele poveștii.
- Ține minte că personajele nu au început pur și simplu să existe în momentul în care începe povestea pe care o scrii. Ele au un trecut, sunt oameni reali în lumea pe care o creezi.
- Cel mai bun sfat despre încrederea în sine (pe care l-am mai pus deja pe blog, dar nu strică să îl repet):
Intriga
- Pentru a asigura expansiunea narațiunii trebuie să faci uzi de forțe antagonice (fie un personaj, o situație socio-politică, etc.) care să genereze un conflict pentru personajul principal.
Despre începuturi
- Cel mai bun mod de a învăța tainele meseriei e să începi prin a scrie proză scurtă.
- Atunci când începi un proiect, cel mai bine este să-ți pui criticul interior pe mute și să scrii liber. Vei avea timp suficient să corectezi apoi.
- La început vei avea un infinit de direcții în care îți poți duce povestea. După ce vei fi scris cam 3/4 din ea, vor rămâne doar 1-3 direcții.
- Alegerile pe care le faci te vor duce fix acolo unde trebuie să fii.
Cum vorbesc personajele? Altfel spus: despre dialog
- Atunci când vorbesc oamenii nu folosesc semne de punctuație, uneori fac greșeli gramaticale, lasă cuvintele în aer. Acest lucru nu-l poți reproduce perfect în scris, dar poți învăța despre ritm, compresie și economia de cuvinte.
- Antrenează-ți abilitatea de a asculta!
- Vorbește cu oamenii!
Despre documentare
1. Ocupă-te de documentare minuțios, dar ai grijă să nu te pierzi în ea căci vei pierde esențialul.
Despre descrieri
- Fă-l pe cititor să-și imagineze, altfel spus aplică regula show don’t tell (arată, dar nu spune concret: în loc să spui cum se simte personajul, de exemplu, descrie stările care îl încearcă). De asemenea, încearcă să ascunzi detalii în text (joacă-te!).
- Fă mai multe lucruri deodată: folosește o paletă senzorială largă în descriere.
Pana de inspirație
- Metoda lui Neil Gaiman de a ieși din pana de inspirație e următoarea. Ia o pauză, fă orice altceva apoi revino asupra textului și citește-l de parcă o faci pentru prima dată. Lucrul care te-a dus într-un punct mort s-a petrecut întotdeauna cu mult înainte. Odată identificată, vezi de ce ai rămas blocat. Rescrie dacă e cazul. Ține minte: Nimeni nu va observa că ai avut acest blocaj.
Editare, editare...
- La început, cuvintele îți vor exploda pe pagină însă abia la final vei putea evalua pagubele. Totuși, înainte de asta, cel mai bine e să iei o pauză și să revii asupra textului exact ca mai sus: cu ochi noi. Imaginează-ți că este pentru prima dată când citești textul atunci când te ocupi de editare.
Unul din multele lucruri de pus în ramă spuse în cadrul Masterclass Neil Gaiman este următorul că perfecțiunea nu există în acest univers. Este un ideal. Trebuie să fim conștienți că orice lucru conține, într-o anumită proporție greșeli. Însă singurul lucru ce nu poate fi reparat e o pagină goală.
Trebuie să ai încredere în proces: dacă nu scrii, cum să știi dacă povestea ta e bună sau nu?
De ce trebuie să ții cont ca scriitor
În penultima lecție cuprinsă în acest masterclass am învățat, poate cel mai important lucru de care trebuie să țină cont un scriitor. Important e să scrii și să termini ce ai de scris. Apoi trebuie să trimiți ce ai scris cuiva care îți poate publica povestea. Dacă povestea revine, trimite-o altcuiva. Rescrie doar dacă îți cere editorul. Aceste reguli au fost formulate de Robert A. Heinlein și sunt numite în „industria” cărții Heinlein’s Business Rules.
Însă Neil mai adaugă una: nu aștepta să primești OK-ul pentru ceea ce ai trimis editorilor, apucă-te să scrii următorul lucru pentru pentru că după ce vei fi acceptat (și vei fi acceptat), oamenii vor deveni curioși cu privire la scrierile tale.
Sigur așteptarea e lungă și poate vei primi multe refuzuri la început, dar trebuie să înveți să ai umilința de a accepta că scrisul tău poate fi îmbunătățit. În același timp, trebuie să ai curajul și îndrăzneala unui băiețel de 7 ani care se crede genial. Orice scriitor este respins, mai ales la început! Dar dacă nu urmezi regulile lui Heinlein și nu-ți trimiți povestea în lume, ce câștigi?
Asta, dragilor este ultimul lucru pe care l-am învățat din masterclass-ul lui Neil Gaiman pe care voiam să îl împărtășesc cu voi.
Masterclass Neil Gaiman: concluzii
Sper că ați avut răbdare până aici și sper că tot ce am scris vă va fi de folos.
Adevărul e că nu am mai asistat de mul la un curs care să mă fascineze în modul în care a reușit acest curs online. Am învățat destul de multe despre storytelling și tehnici de scriere (am vreo 20 de pagini de notițe), dar cel mai important că modul în care îmi privesc scrisul mi s-a schimbat. Parcă am mai multă încredere în mine acum și parcă mă tem mai puțin de respingere, până la urmă e parte din proces, nu?
Acum poate vă întrebați ce voi face după ce am urmat acest Masterclass Neil Gaiman? Voi publica? Nu vă pot da prea multe spoilere aici. Prefer să vă țin în suspans.
Un lucru care îmi e clar e că vreau să mai urmez și alte astfel de cursuri – mai mult pentru că îmi place să ascult scriitori vorbind despre scriere. (Și cum m-am pricopsit cu un abonament Masterclass pe un an, ar fi și păcat, nu?) Am pus ochii pe cursurile susținute de Margaret Atwood și Dan Brown. Dacă simțiți că vă e util și vreți să realizez câte un articol cum a fost acesta și legat de aceste două cursuri, nu ezitați să-mi spuneți într-un comentariu.
P.S.
A mai urmat cineva Masterclass Neil Gaiman? Sau vreun alt masterclass din platformă? Cum vi s-a părut?
15 Comments
Foarte utile sfaturi, intr-adevar. E bine ca exista astfel de resurse, ai extras multe lucruri importante de acolo. Cum eu nu scriu proza, nu prea am urmarit acest gen de cursuri. In schimb, il mai ascult cand si cand pe Brandon Sanderson, fiindca este unul dintre autorii mei preferati.
Și aici am scris doar esențialul, am luat notițe cât pentru jumătate de curs de facultate (asta fără a pune la socoteală și temele). Mi se pare fascinant să asculți scriitorii vorbind. Mi-ar plăcea, totuși, un curs de storytelling susținut de Elif Shafak.
Nici nu stiam despre aceasta platforma, dar mi se pare geniala. Felul in care ai descris cursul si cum te-a ajutat pe tine ma face sa vreau sa il urmez si eu. Cumva si cartea lui King, Misterul regelui. Despre scris era recomandata de Gaiman, ca am comandat-o si abia astept sa o citesc sa descopar ce spune despre a scrie. Util articolul tau, chiar mi-a placut mult!
Daaa, chiar e o platformă utilă și găsești multe cursuri, nu doar despre scris. Chiar merită toți banii (unii spun că ar fi prea scump abonamentul). Sunt și eu curioasă de cartea lui King, dar le iau pe rând 🙂
mersi pentru acest rezumat. Sunt sigur că îți vor plăcea cursurile lui Margaret Atwood, e o bunicuță așa de simpatică și cu simțul umorului. Mi-a plăcut și cursul lui Dan Brown, omul dă sfaturi foarte utile. Aștept părerea ta după cele termini.
Sigur o să revin cu păreri 🙂
Tot dau și eu peste aceste reclame la Masterclass și, la fel ca tine, e printre singurele pe care le duc la bun final. Încă nu m-am gândit serios dacă să-mi fac abonament și să urmăresc și eu cursurile autorilor care iau parte la această inițiativă faină. Recunosc că mă atrage să învăț mai multe despre acest subiect, pentru a căpăta mai multă încredere în ceea ce scriu. Mulțumesc pentru acest articol! 🙂
Chiar merită banii 🙂 Am scris și despre cursul lui Margaret Atwood de curând și va urma Dan Brown.